• Svanboet

Förlovad utan datum?!

Efter nära 10 år tillsammans med min äskling har jag äntligen fått en ring på fingret MEN vi har inget datum bestämt och egentligen har han ju inte frågat om jag vill gifta mig med honom. Det skall tilläggas att jag inte var beredd, han beställde förlovningsringarna och "friade" till mig.

Nu när bruset har lagt sig och jag har börjat fundera och ideerna har börjat bilda planer funderar jag på det som flera av er på denna sida kallar för Det riktiga frieriet". Hur vet man om man så att säga bara är förlovad eller om man är på väg att gifta sig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-17 08:19
    Frågan min älskling ställde när han gått ner på knä var... Vill du ha en sån här?

Nu har vi pratat om saken och detta är en förlovning med avsikt att gifta oss, när är inte bestämt eftersom det är en del grejor som ska falla på plats först. Saken är utredd kan man då säga. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Förlovad utan datum?!
  • stellajsj

Du får väl ta och fråga honom ... Kanske att ni skriver den dagen du fick ringen och han friade! Det tycker jag är en rätt "passande" förlovningsdag.

• BlendaSigne

jag tycker frågan:
    "vill du förlova dig med mig" är en sak...
    "vill du gifta dig med mig" en helt annan...

jag gjorde detta klart o tydligt för min m2b (som frågade nr1) - ville han gifta sig med mig så fick han popp the big question... o så gjorde han även 5 år senare :)... hör väl också ihop med hur gammal man är när man förlovar sig. vi var ganska unga o det var aldrig på tal om bröllop som en del i förlovningen, förlovningen var nästa steg o ett bevis på våran kärlek och att vi kommit "ett steg" till tillsammans... för oss två helt skilda saker med bröllop o förlovning... men om vi hade förlovat oss nu, när vi är lite äldre, så hade jag nog sett på det annorlunda.

• Bumlis

Har sett att det finns lite olika terorier kring hur det funkar. I mitt fall så gick min m2b ner på knä med en förlovningsring i handen och frågade mig om jag vill gifta mig med honom. Så förlovningsringen är i vårt fall ett tecken på att vi har lovat varann att gifta oss och planerar bröllop inom snar framtid.

• stellajsj

Precis så jag menade. Så gjorde min m2b också och då blev den dagen han friade våran förlovningsdag.

Bumlis skrev 2008-11-14 16:52:41 följande:
    Har sett att det finns lite olika terorier kring hur det funkar. I mitt fall så gick min m2b ner på knä med en förlovningsring i handen och frågade mig om jag vill gifta mig med honom. Så förlovningsringen är i vårt fall ett tecken på att vi har lovat varann att gifta oss och planerar bröllop inom snar framtid.
  • DanKat

Jag tycker absolut att förlovning hör ihop med att man tänker gifta sig. Det är ju det själva ordet betyder. Så jag tycker det känns konstigt när folk gör skillnad på "bara förlovad" och "på väg att gifta sig", för det tycker jag som sagt är precis samma sak.

• Svanboet

Oj, jag kanske får lov att förtydliga detta lite. Vi har ett förlovningsdatum, det står ingraverat i min ring men vi har inget datum för bröllop bestämt.

Det hela liksom hänger i luften eftersom vi inte ens har lyckats enas om ett år då vi ska gifta oss. Trots allt är det inget vi diskuterar heller, som sagt, det hänger bara i luften.

Svar på tråden Förlovad utan datum?!