• stinch

Om jag byter efternamn får jag samma för- och efternamn som svägerskan! Tips och idéer tack!

Hej! Tänkte försöka få lite åsikter på ett "problem" jag har! Jag och min kille ska gifta oss i september nästa år, och jag har alltid haft som önskemål att ha samma efternamn som den jag är gift med.
    Nu är det dock så att hans storebrors fru och jag delar samma förnamn, vilket skulle innebära att om jag tar hans namn så blir vi två i familjen med samma för- och efternamn.
    Det är redan upplagt för vissa missförstånd med det faktum att hon och jag har samma förnamn, men det är ju inte så mycket att göra åt det :)

Vi skulle självklart kunna ta mitt efternamn men eftersom jag själv har dubbelnamn (mamma och pappas efternamn) så vill jag inte tvingas välja bort det ena efternamnet och på det sättet utesluta den ena föräldern, lika bra att överge båda! :)

Så, ge mig nu lite förslag! Byta till ett helt nytt efternamn eller helt enkelt strunta i att jag och svägerskan har samma namn och ta hans efternamn? Och varför?

Hoppas någon kan ge mig lite bra input på detta!

• Svar på tråden Om jag byter efternamn får jag samma för- och efternamn som svägerskan! Tips och idéer tack!
  • stinch
    Skanör skrev 2008-11-14 20:17:23 följande:
    Först och främst är ju frågan hur din blivande make ställer sig. Är det viktigt för honom att ha kvar sitt namn? Om inte kan det ju vara en idé att ta ett helt nytt namn.
    Han är inte främmande för att byta till ett nytt, men jag är väldigt förtjust i hans efternamn (och även i mitt!), därför är jag rätt sugen på att ta det! Men som sagt, blir det alldeles för dumt med två med samma namn?
    Som skilsmässobarn har jag väl någon besatt tanke av att familjesammanhållningen sitter i efternamnet :)
  • stinch

Fasen vad snabba alla är på att svara! Tack!
    Så majoriteten är alltså för att ta efternamnet! Grymt...
    Fast fler åsikter mottages tacksamt!

• stinch
    Krystal skrev 2008-11-14 21:08:53 följande:
    Inte riktig samma..men när jag gifter mig med min m2b kommer jag att ha samma förnamn, mellan namn och då efternamn som hans gammelfarmor hade (hon dog samma år som jag föddes)
    Det där är ju bara för charmigt!
  • stinch
    MissieA skrev 2008-11-14 21:17:17 följande:
    Jag håller med dem andra Ta hans efternamn för om ni redan har samma förnamn är det nog inte jättestor skillnad för man använder förnamnet mkt oftare än efternamnet hehe.
    Det största hindret hittills är väl att om jag ringer till hans föräldrar så tror dom alltid att det är min namne som ringer de första fem sekunderna...fast det är väl en vanesak för deras del, hon har funnits i familjen i över 10 år, jag är rookien med 1 år i familjen...
  • stinch
    MulleNuh skrev 2008-11-14 22:15:10 följande:
    Du får börja kalla dig som hon i Christine! New Christine.
    Haha ja, min pojkväns bror kallar mig för 2.0...han säger även att jag är en bättre version...vet inte hur man ska tolka det, haha
  • stinch

elsi skrev 2008-11-14 22:34:10 följande:

nej nej.. du blir, "the first lady"
    Det här kan ju utvecklas till något riktigt komiskt! Haha!
Svar på tråden Om jag byter efternamn får jag samma för- och efternamn som svägerskan! Tips och idéer tack!