• trampetroll

Ni som önskade er bidrag till resan eller liknade...

Vi har önskat oss bidrag till bröllopsresan och jag är lite nyfiken på vad man kanske eventuellt kommer få sammanlagt. Vi har 75gäster ungefär.

Hur mycket fick ni som endast önskade er pengar till resan eller något annat?
    Hur många gäster var ni?

OBS Jag vill bara klargöra att detta är endast nyfikenhet, lite kul att veta på ett ungefär bara och alltså INTE att vi vill veta hur mycket som är rimligt att få och sedan blir sura om vi inte får det

• Svar på tråden Ni som önskade er bidrag till resan eller liknade...
  • vilja76

Våra kompisar fick ca 30 000 kr och det var ca 80 gäster. Av några stycken fick dom andra presenter (finns alltid dom som inte vill ge pengar)

• 27juni2009

oj 400kr/person, ger man så mycket per person?

• vilja76
    vilja76 skrev 2008-11-15 18:34:31 följande:
    Våra kompisar fick ca 30 000 kr och det var ca 80 gäster. Av några stycken fick dom andra presenter (finns alltid dom som inte vill ge pengar)
    En del ger säkert mer än så. Kan tänka mig att släkten i många fall ger rätt mycket och då behöver inte vänner osv ge så mycket för att nå upp i stora summor sammanlagt
  • 27juni2009

ja så klart tänkte inte på det, delade bara det hela på typ 70 pers de blir ju fel så klart Vi kommer ju inte att räkna med nåra presenter från familjerna då vi fått bidrag t festen redan så de var nog de jag tänkte på

• Augusti2010

Vi var på ett bröllop nyligen där brudparet önskade sig resecheckar. Min uppfattning var att 500 kr/par var någon sorts standardsumma bland kompisarna.

• J D

Om det var någon nära i släkten skulle vi som par nog i dagsläget ge 1000 kr och och om det var en vän eller mer avlägsen släkting typ 500. Om vi jobbade skulle vi nog ge 1500 resp 1000 kan jag tänka mig.

• J D

Även om presenten inte ska vara betalning för gästens närvaro skulle jag nog ändå kunna tänka mig att vi skulle ge olika mkt om det var slottsbröllop eller mer low key bygdegård eftersom vi då bjuds på mindre. Låter fel men jag tror nog att man lätt kan hamna i de tankebanorna.

• gottelina

Vi fick 10800:- Vi hade ca 55 gäster och fick lite annat också. Jag har ingen koll på vad var och en gav för mina föräldrar hade ett konto som folk kunde sätta in på. Men de få som hade med sig pengar till festen hade lagt allt från 250 till 500/par beroende på hur nära bekanta de är.

• lojeli

Jag funderar jättemycket på att önska bidrag till festen. Kan man göra det och samtidigt ha betalbar?

Känner mig själv lite tveksam och har fått en del invändningar mot att ha det här på BT. Hur gjorde ni som redan haft era bröllop med densaken?

• lojeli

Ops! Ursäkta om jag råkade föra in en annan fråga här! Tänkte mig inte för...

• anja1661

vi kommer oxå önska oss pengar till resa så jag puffar....

• Lajsan

Vi hade 65 gäster och fick ca 27000, I genomsnitt gav folk ca 500 / par, men av föräldrarna fick vi 5000+5000. Mycke mer än vi hade väntat oss

• Zsarah

Jag blev lite besviken om man får säga så, då en bekant sa att brudparet önskar sig pengar brukar man ge 100kr, tycker det låter lite lite, ska man inte ge samma summa som man skulle ha köpt en gåva för?

• 27juni2009

nånstans har jag hört att man bör ge i summa med vad uvertpriset är, men de kan ju vara svårt som gäst att veta. då får man gå efter feststälelt typ o om man vet om de ebuffe eller trerätters typ

• rottizz1

vi hade ca 55 gäster och vi fick ca 18000:-

• PennyJenny

Hade 45 gäster och fick 22 000 och fick bara bidrag, även från våra föräldrar. Tyckte det blev väldigt mycket pengar med tanke på att många dessutom reste och betalade för boende för att kunna vara med på vårt bröllop.

Angående hur mycket man ska ge om man själv är gäst och ger bidrag så resonerar jag som så att jag ger i pengar ungefär vad en present skulle ha kostat.

Har aldrig begripit mig på det här med att present skulle mostsvara priset per kuvert på en fest. För det första, hur sjutton vet man det som gäst? Jag har väl på förhand ingen aning om vad jag kommer bli bjuden på varken till mat eller dricka och att sitta och kalkylera på vad det kostat tycker jag är konstigt. För det andra, inte bjuder man väl till kalas/bröllop för att gå jämt upp i kostnad för festen mot värde på presenter? Och om man inte bjuder till fest med det i åtanke, varför ska då gästerna tänka så?

• Augusti2010
    lojeli skrev 2008-11-16 12:48:28 följande:
    Jag funderar jättemycket på att önska bidrag till festen. Kan man göra det och samtidigt ha betalbar? Känner mig själv lite tveksam och har fått en del invändningar mot att ha det här på BT. Hur gjorde ni som redan haft era bröllop med densaken?
    OT. Önska bidrag till festen tycker jag låter fel, då kan man ju lika gärna kräva kuvertavgift av gästerna (vilket jag också tycker är fel - man får liksom rätta mun efter plånboken, eller vad man säger. Har man inte råd att bjuda till bröllopsfest får man tänka om.). Däremot bidrag till resan är ju en annan sak, och det kommer vi att önska oss i form av resecheckar, samtidigt som vi har självkostnadspris i baren.
  • MulleNuh

Vi kommer också önska oss bidrag.. Vet vad vi får av mina fr'äldrar, men svårt att gissa vad de andra ger.. Hade JAG gett pengar så hade det nog blivit en 500-ing.

• J D
    PennyJenny skrev 2008-11-16 15:28:12 följande:
    Hade 45 gäster och fick 22 000 och fick bara bidrag, även från våra föräldrar. Tyckte det blev väldigt mycket pengar med tanke på att många dessutom reste och betalade för boende för att kunna vara med på vårt bröllop. Angående hur mycket man ska ge om man själv är gäst och ger bidrag så resonerar jag som så att jag ger i pengar ungefär vad en present skulle ha kostat. Har aldrig begripit mig på det här med att present skulle mostsvara priset per kuvert på en fest. För det första, hur sjutton vet man det som gäst? Jag har väl på förhand ingen aning om vad jag kommer bli bjuden på varken till mat eller dricka och att sitta och kalkylera på vad det kostat tycker jag är konstigt. För det andra, inte bjuder man väl till kalas/bröllop för att gå jämt upp i kostnad för festen mot värde på presenter? Och om man inte bjuder till fest med det i åtanke, varför ska då gästerna tänka så?
    Stilen på festen bör framgå av inbjudan. Jag säger inte att man bör lägga nivån på present i relation till detta men jag tror att det lätt kan bli så.
  • längelevekärleken

Svårt att säga, vi skall också önska oss pengar till vår bröllopsresa, då vi redan har allt. Det viktigaste är att så många som möjligt kan och vill komma, sen om dom vill ge en gåva eller inte är upp till dem. Men som vi alla vet så ger dem flesta en gåva och det är ju efter varje enskild individs plånbok. Själv tycker jag att 1000 kr är en bra summa då vi är 2, är det nära vän eller släkting lägger vi mer. Jag blir lycklig av att bara bli bjuden :D

Svar på tråden Ni som önskade er bidrag till resan eller liknade...