Katolsk vigsel utomhus
Någon som vet ifall man kan bli vigd av en katolsk präst även om man inte vill ha själva ceremonin i kyrkan utan utomhus?
Någon som vet ifall man kan bli vigd av en katolsk präst även om man inte vill ha själva ceremonin i kyrkan utan utomhus?
Frågade min katolske m2b och han svar var. "Ja det kan man. Man kan ju tex fira mässa utomhus så det gäller även dom andra sakramenten..."
Var har ni isåfall tänkt att gifta er?
Vi har tänkt gifta oss ute på en brygga vid havet. Har kollat med en katolsk präst och han var osäker för han hade inte varit med om det men skulle kolla upp det, så jag hoppas att det går.
Tack för svaret!
Hoppas det. Ja för kan man ha en mässa i Alvastra klosterruin, som min m2b var på för två år sedan så ska väl inte en vigsel utomhus vara en omöjlighet.
För om man väljer att gifta sig i en kyrka så måste det ju inte vara en katolsk kyrka. Bara det är en katolsk prälle så går det bra med en svenska kyrkan kyrka
Så har vi tänkt att göra..
Jag vet inte om rutinerna i sverige men jag vet ett katolskt par som vigdes på en strand i spanien. Prästen behövde ha med sig ett utomhusaltare och men det var fullt möjligt där iaf.
Det låter ju lovade!