• Vitt guld

    Nån som har en bibel? Vad står det om Predikaren?

    Jag äger faktiskt en bibel, men jag hittar den inte just nu. Vår präst rådde oss under vigselakten att läsa om Predikaren och jag blev såklart nyfiken. Nån som kan säga i korta drag vad det står?

  • Svar på tråden Nån som har en bibel? Vad står det om Predikaren?
  • Kjell Präst

    Alltså... Predikaren är en hel Bibelbok... Poetisk och vacker men också aningen dyster "Allting är tomhet, allt är ett jagande efter vind"

  • EhjärtarE

    "Vid en första läsning kan Predikaren verka lite surmulet pessimistisk. Allting försvinner. Inget består. Vad nytta har man av det man gör? Allt är tomhet.

    Men Predikaren har funnit en stor visdom. Eftersom vi inte kan ta något med oss när vi dör ska vi njuta av livet här och nu. Så därför säger Predikaren: "ty för människan finns inte något gott under solen utom att äta, dricka och vara glad."

    Men bakom det bitvis pessimistiska anslaget rymmer Predikaren en stor visdom. Så säger den t ex: "Allt har sin tid, det finns en tid för allt som sker under himlen: en tid för födelse, en tid för död, en tid att plantera, en tid att rycka upp, en tid att dräpa, en tid att läka, en tid att riva ner, en tid att bygga upp, en tid att gråta, en tid att le, en tid att sörja, en tid att dansa..." (3:1-4)"

    Texten är hämtad härifrån: www.bibelsajten.nu/visaBibelbok.asp

    Du kan läsa hela bibeln här(sök på PRED): www.bibeln.se

  • Bumlis

    Predikaren är en bok i Gamla Testamentet, skriven av Kung Salomo som var en av de visaste männen i historien.
    Han skriver bl.a. i kap. 4, vers 12: "Där en blir övermannad kan två hålla stånd, och tredubbel tråd brister inte så snart." Detta är den mest i bröllopssammanhang citerade versen ur Predikaren.

    Predikaren är en intressant bok, skriven av en man som var oerhört rik och kunde få allt han pekade på. I slutändan insåg han att även om han ägde allt han någonsin velat ha och gjorde allt han fick lust med så blev han inte lycklig. Han insåg att jagandet efter materiella ting och njutningar inte ledde till varaktig tillfredställelse. Den kan bara Gud ge.

    Du kan läsa Predikaren på nätet: Bibeln.se.

  • Vitt guld

    Tack tack. Jag undrar vad prästen menade egentligen. Hon kanske tyckte att vi verkade jaga efter materiella ting och njutningar. Det är nästan så att jag har lust att ringa henne och fråga vad hon menade. Hon såg så finurlig ut när hon sa det också.

  • Bumlis

    Hahah...
    Vet inte riktigt vad hon tyckte ni skulle snappa upp där. Kanske just en uppmuntran till att söka efter det som är äkta och bestående i livet? Fanns nog en bra tanke bakom det. Ring henne; hon blir säkert glad om du frågar henne. Och imponerad att du kom ihåg att det hette "Predikaren".

  • Vitt guld
    Bumlis skrev 2008-11-17 22:53:07 följande:
    Hahah... Vet inte riktigt vad hon tyckte ni skulle snappa upp där. Kanske just en uppmuntran till att söka efter det som är äkta och bestående i livet? Fanns nog en bra tanke bakom det. Ring henne; hon blir säkert glad om du frågar henne. Och imponerad att du kom ihåg att det hette "Predikaren".
    Det ska jag nog ta och göra! Eller jag ska kanske gå förbi hennes kontor, hon blev nämligen så otroligt förtjust i vår son som döptes samtidigt... *ler*
  • Bumlis

    Kul!
    Återkom gärna och skriv vad hon menade. Är lite nyfiken.


    Vitt guld skrev 2008-11-17 22:55:38 följande:


    Det ska jag nog ta och göra! Eller jag ska kanske gå förbi hennes kontor, hon blev nämligen så otroligt förtjust i vår son som döptes samtidigt... *ler*
  • Vitt guld
    Bumlis skrev 2008-11-17 22:58:46 följande:
    Kul! Återkom gärna och skriv vad hon menade. Är lite nyfiken. Vitt guld skrev 2008-11-17 22:55:38 följande:
    Det ska jag göra om jag får veta.
  • passionsblomman

    Ja gör det! Jag vill också veta!

    Vitt guld skrev 2008-11-17 23:00:50 följande:


    Det ska jag göra om jag får veta.
Svar på tråden Nån som har en bibel? Vad står det om Predikaren?