• NuevaYorke090909

Behöver tips om New York!

Hallå!
    Vi kommer att gifta oss i NY nästa år i september och känner att det kanske är lika bra att börja boka flyg och hotell redan nu. Vi har hittat ett hotell som vi antagligen kommer att boka, det heter Omni Berkshire och ligger vid Madison Avenue. Ingen av oss har varit i NY tidigare och iochmed att vi gifter oss så vill vi ju gärna bo ganska bra. Någon som bott på det hotellet eller kanske har något tips? Är jag alldeles för tidigt ute?
    Jag är även tacksam för tips om vad man kan göra, vart man ska åka och shoppa etc.
    Tack på förhand :)

• Svar på tråden Behöver tips om New York!
  • GladaEmma

Hejsan

Det finns massor med länkar om NY här, men jag skriver ner några av mina tips.

Vi bodde på Edison som låg precis vid Times Square - helt perfekt. Rent och relativt fint hotell. Absolut inget lyx, men med tanke på hur mycket tid man spenderar på rummet så är det verkligen nog :)

Vår första dag i NY spenderade vi på en sån där turistbuss utan tak - perfekt tyckte jag. Man fick se "allt" och fick möjlighet att se var punkt A och B låg i förhållande till varandra. Man får hoppa av och på så mycket du vill så passa på att se sakerna. Det var ganska dyrt, men väl värt pengarna tyckte jag. I övrigt gick vi mest en massa! Om man vill ta tunnelbanan tipsar jag om att köpa sk dagsbiljetter. De kostade endast $7 för en hel dag - du åker så mycket du vill.

Åk mer än gärna upp i Rockefeller Center. Underbar utsikt mot Upper och Lower Manhattan på vars ett håll. Det är betydligt mycket mindre köer till att åka upp där jämfört med Empire State... Ta även en tur och retur med gratisbåten till Staten Island. Ni får perfekt sikt mot Frihetsgudinnan och ni slipper betala för det och slipper alla köer. Skyndar man sig när man kommit till Staten Island kan man hinna med samma färja tillbaka - om man nu inte vill stanna och utforska så klart...

Shoppningen är underbar! Vi åkte ut till Woodbury utanför stan och spenderade en hel dag där. Vi åkte med Gray Line och det kostade $40 - oxå ganska dyrt, men väl värt det med tanke på hur billigt det är där ute och hur mycket vi shoppade. Dessutom så fick man hämta ut ett rabatthäfte i informationsdisken när man kom dit så det blev ännu billigare då! Kolla in och frossa! www.premiumoutlets.com/outlets/outlet.asp
    I övrigt shoppades det även mycket inne i stan. Ann Taylor Loft, Aerosoles, Century 21, Filens Basement...allt...

Tips på fika är absolut Jamba Juice som finns lite överallt. De säljer något som påminner om milkshakes, men med betydligt mer frukt och is så det är mycket nyttigare. Det blev min stora favorit!

Jag tyckte absolut ni ska gå på någon musikal när ni är där. Vi såg "13" och "In the heights". Den senare tyckte jag var bäst och ett måste att se om man får möjlighet! Helt otroligt bra!

Inte riktigt NY-tips, men tänkte bara säga att jag hoppas ni bokat Svenska Kyrkan redan om ni ska gifta er där för de är fullbokade långt i förväg :P

Oj så långt det blev - men men... Hör av dig om du vill veta mer...

• NuevaYorke090909

Åååh tack för så många tips! Jodå kyrkan är bokad sen ett tag tillbaka, den verkar vara otroligt populär!

• GladaEmma

Ja det är den verkligen. Vi försökte boka ungefär 7 månader innan vi åkte, men det var kört... Gifter oss här hemma i vår istället.

• This Is Me Now

Hej!
    Har varit i NY otaliga gånger och vet inte riktigt var jag ska börja
    Madison är ett bra område att bo.
    Egentligen brukar jag resonera så här: ju längre ner på Manhattan desto roligare, ju längre upp desto billigare. Sen får dessa mötas där just ER budget ligger
    Men gatorna kring 20-30 är bra!

Woodbury Common spenderade jag en dag på och det gör jag ALDRIG om!
    Dyrt att åka dit, stod i kö 3 timmar för att komma hem och shoppingen var långt under den nivå amerikanska outlets brukar hålla.

Däremot Century 21 vid Ground Zero, där kan du göra märkesfynd!
    Ha det så underbart!

• 200805

Vi gifte oss i NY och bodde på Hilton New York och det var kanon! Hotellet ligger i närheten av Central Park och när man gick ut så var man nästan på 5 avenyn. Inte så billigt hotell kanske, men fantastiskt fint och bra service! Det gick på ca 18000kr för 7 nätter.

Som någon skrev så är Brodway en hit. Vi såg Fantomen när vi var där.

Bröllopsmiddagen blev på Aquavit som var kanon! Absolut det bästa jag har ätit!

NY är fantastiskt!!

Svar på tråden Behöver tips om New York!