• skål

    Hur får ni till en fin text i inbjudningskorten?

    Ni som gör egna inbjudningskort, skriver ni själva eller använder ni nåt dataprogram? Jag har så svårt att få det snyggt.

  • Svar på tråden Hur får ni till en fin text i inbjudningskorten?
  • Pumpkin

    Jag laddade ner ett snyggt teckensnitt på dafont.com och skrev sedan inbjudningarna i Word. Våra inbjudningar finns för övrigt i mitt galleri.


    Alla älskar Skellefteå AIK
  • celtic

    Jag använde indesign som är ett layoutprogram, tog en snirklig font som redan fanns. Bilder finns i galleriet.

  • Hemlig2009

    Jag kikade på färdiga kort och så härmade jag ett som jag tyckte var fint. Jag har valt versaler i rak stil (är lite allergisk till lull-lull) till all text förutom våra namn, det typsnittet laddade jag hem på dafont.com och ska ev. ha det även till en "logga" på framsidan av kortet.

  • harthurs

    Jag kopte ett set med inbjudningskort. Det kom med en hemsida dar man designade texten och sen skrev ut. Blev toppen! Torr sidan ar Wilton.. nanting.. kanske kan googla..

  • Fjälbacka 2009

    pumpkin eller Hemlig2009: hur får du in det i word? Jag har laddat ner till datorn. Hur hämtar jag det i word sen?

  • MulleNuh

    Jag har kört lite på Photoshop.

  • Hemlig2009

    Jag följde instruktionerna, via kontrollpanelen skulle man importera typsnittet in i Font-mappen. Sedan fanns det i rullistan som vanligt.

  • gustafmatilda

    Jag skrev mina för hand. Det var jobbigt :P

    Annars hade jag använt mig av InDesign, eller skapat ett eget typsnitt i Illustrator. Men har man inte de programmen/möjligheterna går det utmärkt att ladda ner ett snyggt typsnitt och skriva i Word, som tex Pumpkin gjorde.

  • Villemoa

    Hur gör man, efter man laddat ner, för att kunna skriva i Word?


    Pumpkin skrev 2008-11-19 09:08:37 följande:
    Jag laddade ner ett snyggt teckensnitt på dafont.com och skrev sedan inbjudningarna i Word. Våra inbjudningar finns för övrigt i mitt galleri.
  • Villemoa

    Hur gör man då för att importera?


    Hemlig2009 skrev 2008-11-19 13:33:37 följande:
    Jag följde instruktionerna, via kontrollpanelen skulle man importera typsnittet in i Font-mappen. Sedan fanns det i rullistan som vanligt.
  • Villemoa

    Hemlig2009; tack!

    Pumpkin; vad heter det teckensnitt du laddade hem?

    Jag hittade ett snyggt men problemet är att det inte har några tecken för å,ä,ö.

  • Pumpkin

    Hur man gör har ni redan fått information om ser jag, men typsnittet heter i alla fall Windsong


    Alla älskar Skellefteå AIK
  • Flisa80

    Jag har försökt massor med att få in min font i word, men det funkar inte. Vad gör jag för fel?

    Jag har extraherat dem (tror jag!?)
    Jag öppnar teckensnittsmappen, klickar på installera ny font, men när jag får upp det lilla fönstret så hittar inte datorn några teckensnitt i mappen där de ligger...det är som om de inte syns...

  • FrökenFräken1

    Jag har drag-and-droppat fonter in i fontmappen. Funkar helbra. Kolla så det är i ett format som kan läsas. (ser ikonen likadan ut som de andra?) Ibland behöver man starta om programmet för att det ska uppdatera sig. Om man har tex illustrator, så skriver jag ett a och två punkter för ä. Punkterna flyttar jag till rätt ställe sen. Sen kan man gruppera dom och kopiera om man behöver fler!

Svar på tråden Hur får ni till en fin text i inbjudningskorten?