• Snäckan4

St Julian eller Bugibba på Malta?

Hej, Ni som kan Malta, vart tycker ni man ska bo, i Bugibba eller St Julian? Vi är mest ute efter att ta det lugnt och äta gott. Kommer hyra bil ett par dagar tror jag. Gillar snorkling mycket.

• Svar på tråden St Julian eller Bugibba på Malta?
  • GoS09

Malta har mest klippor och typ två sandstränder (mkt små). Maltas systeröar är jättefina och har mycket finare blåare vatten, ex Comino. Går att göra dagsutflyckter dit. St Julian är mer party och happening. Men inte värsta röjet som tex Aiya Napa på Cypern. Utan St Julians har mer utbud med bio, salsadans, etc.. men är du enbart ute efter lugn o ro så rekommenderar jag inte St Julian. Där finns inte heller någon bra badplats/snorkelplats. De är mer på norra sidan. Nu känner inte jag till Bugibba... Vilka större städer ligger bredvid? Kommunikationen med buss fungerar jättebra men är inte lyxbussar utan låga bussar (jag är 176 cm o slog i huvudet ett par gånger när jag klev in...). Nu var det 6 år sedan jag var där ( i 2 månader) så att det kan ju ha förändrats en del...

• Compis

Jag var också på Malta för flera år sedan, bodde då i området brevid St Julians. St Julians är mer "storstad" (Malta är ju dock inte så stort) med sånt utbud som brukar finnas där. Man ska inte skrämmas o tro att det är ett partyställe så man blir störd men det finns ju discon. Buggiba ligger längre ut mer på landsbygden och är en by. Osäker på om det ligger mitt på ön eller vid vattnet. Åkte förbi Buggiba med buss o det finns restauranger o så men det är ju som sagt en egen by. Antagligen lugnare där med begränsat utbud. Avstånden mellan platser är ju inte så långt och hyr ni bil är ju det inga problem, buss var annars billigt.
    Vill åka tillbaka dit någon gång för både jag och min kille gillade Malta mycket. När ska ni åka dit?

Svar på tråden St Julian eller Bugibba på Malta?