• Linn74

Tips på kortare resa

Vi ska gifta oss i maj, men kommer önska oss bidrag till resa i present, så vi kommer nog inte komma iväg på "the big one" förrän till hösten.

Vi vill dock åka iväg direkt efter bröllopet och behöver lite tips på ställen dit man kan åka. Vi vill inte lägga alltför mycket pengar på detta, utan det är egentligen bara för att komma bort från vardagen ett par dar direkt efter bröllopet.

Skagen är en het kandidat, men jag vill gärna ha fler tips!

(vi bor på västkusten)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på kortare resa
  • junikul08

Norge- man kan ju åka delar av Hurtigruten utmed kusten. Verkar fantastiskt vackert och romantiskt!

• Maciebrud

Vi åkte till ett litet B&B utanför Ystad, det var helt underbart och bara ta det lugnt. Rummen var så fina och speciellt inredda.Hotellservice men inte så dyrt.

www.kulturstallet.com/

• GoS09

Men ni vill alltså vara kvar i Sverige/inom norden? Vad gillar ni? Mys? Äventyr? Kultur? Intresse? Storstadspuls eller lugn o ro?
    Annars finns ju billiga weekendresor till Rom, Barcelona, London, Prag, Budapest, etc...

• MyochErlend

vi har planer att åka en weekend till budapest...
    ...billigt boende och rimligt billig resa ...
    och mycket nytt och spännande :)

*rekomenderas*

• Linn74

Ja, det kanske vore nåt att kolla upp, tack för tipset!!
    Tror faktiskt Ryan Air flyger dit..??!

MyochErlend skrev 2008-11-26 20:30:55 följande:
    vi har planer att åka en weekend till budapest......billigt boende och rimligt billig resa ...och mycket nytt och spännande :)*rekomenderas*
  • MrsWindh

www.ysb.se
    Klart världsklass, om man nu vill mysa på spa.

www.karalbykrog.se är oxå ett helt ljuvligt ställe för lugn och ro.

Annars kan det vara kul att bo på ett fint hotell i Köpenhamn..

Skagen låter oxå helt ljuvligt!

• sarling

Prag!! Maj är bra, det är lite varmare än i Sverige och man kan gå långa härliga promenader och titta på alla vackra hus Dessutom är det trevligt folk där! Passa på att köpa fina Pashminasjalar för en spottstyver. Var där i 5 dagar sent i april förra året och det var en riktig hit!

• Linn74

Är inte så mycket för kultur, men i låga doser, så...
    Mest mys tror jag vi är ute efter, eftersom det blir precis efter bröllopet. Helst ingen pulserande storstad utan det får gärna finnas möjlighet till lugnare nöjen.

GoS09 skrev 2008-11-26 18:47:49 följande:
    Men ni vill alltså vara kvar i Sverige/inom norden? Vad gillar ni? Mys? Äventyr? Kultur? Intresse? Storstadspuls eller lugn o ro?Annars finns ju billiga weekendresor till Rom, Barcelona, London, Prag, Budapest, etc...
  • Lennarts Fru

åk hit där jag bor .. Norrbotten, Piteå på pite havsbad.. de är mysigt som tusan =)

• koholma

Förra sommaren var vi på bilsemester i Danmark och bodde några nätter på en kro på Fanö ganska långt söderut på Jyllands västkust. Det kan jag verkligen rekommendera, en mysig liten by med några riktigt bra restauranger och långa fina stränder att promenera längsmed...

• sommar 09

Prag är mer romantiskt än Budapest!

• lolca

Jag och min blivande man var för ett par år sedan på Römö (Danmark). Det var otroligt fint där. Dessutom kan man ta en utflykt till Tyskland eftersom det ligger nära tyska gränsen

• längelevekärleken

PRAG utan tvekan, jätte mysig stad. Inte så långt och finns flera sätt att resa dit på. Billigt alternativ kan vara en bussresa...

• Luucie

Definitivt Prag! Vinter som sommar. En riktigt mysig stad...det finns allt ifrån kultur till spa. Humana priser på det mesta. God mat och trevliga människor. Skitlätt att ta sig runt.
    Love it!

• altervattnet

Arjeplogsfjällen!!! fy fan vad härligt!

• EmMa09

Vi sitter i samma sits som TS och har funderat på bl.a. prag, rom, paris, budapest. Fast det blir ganska dyrt ändå, i alla fall om man räknar med fickpengar o så...så jag puffar för fler tips!

• Krystal

När jag och min m2b firade 5 år tillsammans i våras så tog vi en liten 2 dagars resa till Kiel från Göteborg, och vi båda tycket det var jätte mysigt. Drygt 3000:- i två-hytt MED fönster.
    Gjorde bara "misstaget" att åka från Göteborg en lördag så vi hamnade i ett söndagsstängt Kiel..

• Krystal

Vi funderar på att göra denna resa igen direkt efter bröllopet, men då ska vi boka en av dom stora hytterna, med dubbelsäng

• Troll1

Säger bara BARCELONA!! Åhhh, så mysigt vi hade där på vår korta bröllopsresa.   Kort resväg, bra/billigt boende (jag kan tipsa om ett jättebra hotell om du skulle vilja det), hur mkt som helst att se, god mat o dryck, härlig stämning, sköna bad... osv. Vi var så nöjda med den resan och det gick inte alls så mkt pengar heller.

• Blina

Irland. County Kerry nere i syd-västra hörnet. Otroligt vackert, massa helmysiga B&B i små byar med lokala pubar och trevligt folk. Vacker musik och god öl .
    Hyr bil och åk runt en lång weekend.
    (jag har mer detaljerade tips om ni önskar)

Svar på tråden Tips på kortare resa