• Pitebrud 090801

Hjälp, formulering

Hej!

Jag behöver hjälp.

Vi har bjudit stora som små på vårt bröllop. Men jag är orolig att folk inte skall visa hänsyn och gå ut med barnen om de börjar störa. Hur kan man skriva det på hemsida och i vigselprogram utan att jag får alla föräldrar på mig.

Jag har varit på bröllop och dop där barnen har sprungit omkring i kyrkan, ropat eller bara skrikigt rakt ut. Medans föräldrarna bara sitter kvar utan att göra eller säga något. Ok att de tycker om sina barn, men alla tycker inte det är sött.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

• Svar på tråden Hjälp, formulering
  • 27juni2009

jag känner lite likadant. jag vill ha barnen med, men man hoppas ju att föräldrarana tar tag i de hela om en sån sits uppstår. sen på festen ska vi (nog) ha barnflickor som har tillgång till barnrum till barnen

• Aleta

Mitt förslag är att värdparet eller prästen säger några ord innan vigseln börjar.

Typ:
    "Vi ber er med små barn att följa med dem ut en stund om det blir för mycket spring i benen eller de inte orkar sitta tyst längre så att vi får en lugn och högtidlig vigsel."

Vill man avdramatisera det lite så kan man säga ett annat önskemål först t ex att man bara får fotografera när ni går in och ut eller så.

• En till präst

Det där är världens svåraste att säga till om. Hur man än säger det så kan föräldrar tolka det som att man inte tycker om barn.
    Och det är svårt att säga något som borde vara självklart, för det känns ju lika pinsamt som att säga åt folk att inte röka eller kasta boll inne i kyrkan.

Det är tyvärr rätt vanligt att föräldrar låter sina barn stoja och springa under vigslar och dop.
    Jag vet inte varför.

Själv skulle jag tycka att det vore underbart om brudparets värdpar kunde säga något om det innan. Av någon anledning inbillar jag mig att det skulle "ta" bättre än om prästen gör det. Då blir det tydligare att det faktiskt är brudparet som vill ha en lugn vigsel.

• Svanboet

En till präst skrev 2008-11-21 11:17:59 följande:

Själv skulle jag tycka att det vore underbart om brudparets värdpar kunde säga något om det innan. Av någon anledning inbillar jag mig att det skulle "ta" bättre än om prästen gör det. Då blir det tydligare att det faktiskt är brudparet som vill ha en lugn vigsel.
    Garanterat att det skulle få mer gehör om man tex fick den vinken från en annan förälder (brudens eller gummen mamma/pappa) än om prästen ska stå där innan själva vidseln och säga det.

Det borde ju inte vara så svårt att framföra det önskemålet när gästerna anländer till kyrkan. Man kanske kan ordna med några leksaer och enkelt säga att om barnen blir rastlösa finns det möjlighet för dig och dem att gå bak i kyrkan och leka lite, här finns det lite bilar och dockor.

Det borde vara en tydlig nog vink om att barnen inte ska springa runt i kyrkan och leka.
  • En till präst
    Svanboet skrev 2008-11-21 11:25:39 följande:
    En till präst skrev 2008-11-21 11:17:59 följande:
    Garanterat att det skulle få mer gehör om man tex fick den vinken från en annan förälder (brudens eller gummen mamma/pappa) än om prästen ska stå där innan själva vidseln och säga det. Det borde ju inte vara så svårt att framföra det önskemålet när gästerna anländer till kyrkan. Man kanske kan ordna med några leksaer och enkelt säga att om barnen blir rastlösa finns det möjlighet för dig och dem att gå bak i kyrkan och leka lite, här finns det lite bilar och dockor.Det borde vara en tydlig nog vink om att barnen inte ska springa runt i kyrkan och leka.
    Någon förälder till brudparet skulle också kunna säga till, absolut. Leksaker som inte låter så mycket är också bra. Där kan man ju i ínbjudan tipsa föräldrarna själva om att ta med sådant. Och värdarna kan dela ut russinpaket eller tablettaskar till barnen vid dörren.

Men jag tror inte man "vinner" något ljudmässigt på att barnen ska leka längst bak i kyrkan - det är ju ändå ETT rum.
    Vill brudparet slippa stoj och skrik under vigselakten måste man på något bra sätt uppmana föräldrarna att ta UT skrikande barn.
Svar på tråden Hjälp, formulering