• Emmeli o Markus

    måste man bjuda alla?

    Hej..
    Vi vll ha ett litet bröllop med lite gäster o lite av allt..

    Vi har både jättestora släkter:(

    Kan man tex bjuda bara en morbror av 3 och tex skippa en farbror helt?
     Kusiner kan man väl skippa?!

    Kanske kan man skriva nått på inbjudningarna om att det kommer efter bröllopet finnas en hemsida med alla bilder o allt som dom som inte blitt bjudna kan kika på...?!

    Snälla hjälp.. bara vi räka med våra syskon med familer o föräldrar blev det 63 personer:( vill bara ha ca 30 gäster..

    nån som setat i samma sits? hur har ni gjort?

    TACKSAM FÖR SVAR!!!


    Längtar efter vår stora Dag:)
  • Svar på tråden måste man bjuda alla?
  • Millie84

    Vi kommer att ha ett litet bröllop med ca 35 gäster. Vi umgås inte med fastrar och morbröder osv och tycker därför inte det finns någon anledning att bjuda dem. Så vi bjuder inga kusiner och andra mer "långväga" släktingar, utan endast våra föräldrar, syskon och syskonbarn med deras respektive. Sen har vi bjudit våra allra närmaste vänner...

  • MissieA

    Jag hade nog bjudit antigen alla föräldrars syskon eller dragit en gräns vid våra föräldrar och våra syskon.

    Men det beror på vad ni själva känner för? Hur avgör ni vilken morbror som ska få komma?

  • Nancy Drew

    Jag tycker inte att man kan bjuda bara några släktingar om det inte är så att man umgås tätt med vissa och med andra inte alls. Det finns inget snyggt eller artigt sätt att utelämna någon (om det inte är som i situationen ovan, men då bjuder man ju den/de personerna som en del av sitt vanliga umgänge och inte enbart för att de är släkt).

    I er sits hade jag struntat i släkten helt och haft ett ännu mindre bröllop, med bara de allra närmaste med (eller bjudit fler vänner!).

  • Comfortably numb

    vi kommer ha 15 gäster.. föräldrar, syskon, morföräldrar (farförädrarna lever tyvärr inte längre)min moster och hennes man och min morbror... min morbrors fru ville inte komma eftersom vi inte bjöd kusinerna... fortfarande ledsen över det!

    skulle vi bjuda alla kusiner blir bara det 30 pers! och på mins sambos sida tänkte vi fira när vi kommer hem från resan.....

    vi vill hålla det så litet som möjligt. blir 60 års fest nästa år iställlet för alla vännerna då vi båda fyller 30 då

  • Emmeli o Markus
    Nancy Drew skrev 2008-11-23 22:16:39 följande:
    Jag tycker inte att man kan bjuda bara några släktingar om det inte är så att man umgås tätt med vissa och med andra inte alls. Det finns inget snyggt eller artigt sätt att utelämna någon (om det inte är som i situationen ovan, men då bjuder man ju den/de personerna som en del av sitt vanliga umgänge och inte enbart för att de är släkt). I er sits hade jag struntat i släkten helt och haft ett ännu mindre bröllop, med bara de allra närmaste med (eller bjudit fler vänner!).
    okej. Det är så ett en av mina morbröder o jag e nästan jämngammla och vi umgås ganska mycket då jag o hans fru är vänner... men dom ändra morbröderna är just "bara" morbröder..
    Längtar efter vår stora Dag:)
  • Emmeli o Markus

    oj nu blev det fel.. var inlägg 2 som ja svara på inte inlägg3...


    Längtar efter vår stora Dag:)
  • MissieA

    Emmeli o Markus skrev 2008-11-23 22:50:52 följande:


    okej. Det är så ett en av mina morbröder o jag e nästan jämngammla och vi umgås ganska mycket då jag o hans fru är vänner... men dom ändra morbröderna är just "bara" morbröder..
    Men då skulle jag bjuda dem men inga andra syskon till föräldrarna. För dem är ju mer som vänner till er då än din morbror. Och så får man hoppas att de andra inte blir ledsna.
  • Nancy Drew

    Ja, i ert fall tycker jag det låter helt rimligt att bjuda denna morbror och inga andra morbröder.

    Emmeli o Markus skrev 2008-11-23 22:50:52 följande:


    okej. Det är så ett en av mina morbröder o jag e nästan jämngammla och vi umgås ganska mycket då jag o hans fru är vänner... men dom ändra morbröderna är just "bara" morbröder..
  • tintilade

    Jag ska också ha ett litet bröllop och har valt bort en massa folk. Jag har tex. bjudit in min faster men bara en av mina tre kusiner på hennes sida. Jag kände att jag har ingen kontakt med de övriga två, och kusiner jag bjöd in är 15 år.

    Jag har dessutom bara bjudit in två av fyra av de jag pluggade med.

    Det svåra tyckte inte jag var att välja bort dem, utan att berätta att de inte får komma. Jag har gjort iordning en stand-by lista i fall folk tackar nej kan vi ta in utifrån den.

  • Vill nu

    Vi har valt att bara bjuda den släkt vi umgås med. Känns lite konstigt tycker jag, att bjuda människor man träffar endast på begravningar och liknande, bara för att man råkar vara släkt!

  • Troll-P

    Ett tips: Vi valde bort några släktingar och innan inbjudningarna gick ut så pratade vi med våra föräldrar och förklarade varför och undrade om de hade något argument för motsatsen. Ofta blir föräldrarna "drabbade" av en sur släkt och därför tyckte vi det var viktigt att de förstod varför och hur vi tänkte.

    I ert fall, eftersom ni har ett mindre bröllop, tror jag inte att det kommer vara några problem.

  • Höstbrud-07

    Jag har en rätt liten släkt och har kontakt med alla, så vi bjöd alla på min sida. Maken har en gigantisk släkt och har verkligen inte kontakt med alla så han bjöd några, de som han och/eller hans föräldrar står nära. Han frågade också sina föräldrar om de tyckte "rätt" personer var bjudna. Det funkade jättebra och jag tror att de som förväntat sig en inbjudan fick en också.

  • Ms Daisy

    Bjud bara familjen och ingen övrig släkt så slipper ni förklara för ena morbrodern varför han inte får komma när andra morbrodern ör bjuden.

Svar på tråden måste man bjuda alla?