• noka

Hur gör man sen?

Vet inte om jag lagt den här tråden rätt, men jag hoppas att ngn kan hjälpa mig.
    Ska gifta mig på Fredag, bara ett litet bröllop. Har ju givetvis skickat in alla papper o allt sånt e klart, även papprena om efternamnsbyte. Men vad gör man sen? Ska jag ringa runt till alla och berätta att jag bytt efternamn, jag tänker på ex. mitt körkort, banken o räkningarna som står på mig o.s.v
    Eller får dom reda på det endå?
    Nån som kan hjälpa mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-01 14:55
    Hur vet man när namnbytet gått igenom då? Får man brev hem då eller?

• Svar på tråden Hur gör man sen?
  • Burre Präst

Efter att VF lämnat in undertecknad vigselblanketten till folkbokföringen så sker namnändringen automatiskt, du får brev från vägverket om nytt körkort, bankerna noterar ditt nya namn och så vidare.

När det gäller föreningar och liknande så är det inte säkert de kollar av namn mot folkbokföringen så där bör du meddela dem skulle jag tro.

• Rosenpetunia

Det mesta sköts automatiskt, precis som Burre Präst skriver. När det gäller själva namnändringen alltså. Men bankkort osv. med ditt nya namn måste du beställa, när väl namnbytet gått igenom.

Lycka till på fredag, vad kul!

• noka

• ingenjörsbruden
    noka skrev 2008-12-01 14:55:55 följande:
    Läs Burre Prästs inlägg....
  • Rosenpetunia

GRATTIS, för det första! Hoppas att er fredag blev precis som ni ville ha det

Och ja, det kommer ett särskilt brev från Skatteverket om att namnbytet gått igenom. Jag tror att det tog ungefär två veckor från vigsel tills jag fick brevet.

Svar på tråden Hur gör man sen?