Letar efter "varför man kallar båtar för hon"..
.. och "varför man kallar datorer (tror jag) för han". Vill ha dem med i festhäftet men minns förstås inte vart jag sett dem.
Någon som kan hjälpa?
.. och "varför man kallar datorer (tror jag) för han". Vill ha dem med i festhäftet men minns förstås inte vart jag sett dem.
Någon som kan hjälpa?
hem.passagen.se/aicue/mankvin.htm
fans om båten iallafall
Åh tack så mycket! Fanns en hel del där!
Någon annan som sett nån av dessa eller annat roligt manligt/kvinnligt?
Behöver fylla ut den sidan.
den om båten har mina föräldrar på en inramad planch inne på gästtoan
Va roligt! Tror dock inte att det var där jag såg den.
Kan ju tillägga att bogserbåtar däremot oftast brukar ha mansnamn, som Bob och Lars, och mao kallas för "han". Men det kanske va lite OT...
Det kanske är nåt speciellt med dem då?!
Starkare och tuffare kanske?
Fär båten är det samma på engelska och en del andra språk: wiki.answers.com/Q/Why_is_boat_and_ships_she_and_not_he
Fanch: Jo det är ju riktiga anledningen till att båtar kallas för hon, men nu är jag ute efter den roliga förklaringen (som jag också fått) att ha i festprogrammet på sidan där vi har dråpligheter om manligt och kvinnligt.
Tack ändå.
En fråga som länge har engagerat oss är varför man alltid säger "hon" om en båt. Vi har nu fått svaret och funnit inte mindre än nio gemensamma nämnare enligt följande:
En fråga som länge har engagerat oss är varför man alltid säger "hon" om en båt. Vi har nu fått svaret och funnit inte mindre än nio gemensamma nämnare enligt följande: