• Esonda

OT!! Släktforskning!!

Tjoo!!

Någon som har släktforskat??
    Behöver all hjälp då jag ska börja :)

Någon som har släktforskat som kan berätta?? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-19 13:47
    Min Släktforsknings Sida!!

www.myheritage.com/site-50915941/frid-web-site

• Svar på tråden OT!! Släktforskning!!
  • Soon and very soon

min farfar släktforskade massor o la ner sjukt många timmar på detta. kan inte hjälpa dig så mycket men leta upp ett bibliotek som har gamla kyrkböcker (på "film")

• Esonda

ja jag tänkte kolla upp biblan imorgon. vad menar du på film??
    Sen finns det kyrkoböcker att kolla. Men då måste jag fixa körkortet först så kan jag ta mig dit när sambon sover. Det är ju både nedre delen av småland och Halland.

Såhär långt ahr jag kommit än så länge:

Vi heter Fridh i efternamn.
    Farfars far fick namnet när han skickades till 1:a Världskriget
    Innan dess hette han Christiansson
    Johannes (farfars far) gifte sig med Ida Else, som senare dog och han gifte om sig med Beata. De fick runt 5-6 barn tillsammans och Med Ida Else 4 (Hon hade en son sen tidigare utan äktenskap) Kalle heter han och har en dotter som förhoppningsvis är vid liv. Och ska se om jag hittar henne för hon har tydligen forskat och stannade vis 1700-talet.

Sånt är sååå spännande :)

• Soon and very soon

visst är det spännande! de brukar ha kyrböckerna på diafilm typ då de annars blir förstörda.

• Esonda

okay, ska kolla efter det då :)

• MilaPila

Kolla på ett landsarkiv. De har personal som kan hjälpa dig med hur man använder de de olika korten (alltså de skannade kyrkböckerna). Det är helt gratis. När du sedan lärt dig grunderna så kan du faktiskt släktforska hemma. Men det kostar lite, men jag kan säga att det definitivt är värt pengarna. www.genline.se/ har svenska kyrkböcker inskannade så du behöver bara ett användarkonto där (kostar några hundralappar) så har du tillgång till kyrkböckerna hemifrån. Kan varmt rekommenderas.

Fridh är ett soldatnamn så du kan exempelvis kolla i ett soldatsregister. Lycka till!

• Esonda

tack så mycket :) Ja det är ett soldatnamn och tydligen var det många som fick det namet i olkia tider. så det är nästan som att leta efter en nål i en höstack. :P

• Esonda

Nu så kan jag berätta att jag ahr kommit längre än vad jag trodde. Har fixat en sida som man kan kolla på här kommer länken:

www.myheritage.com/site-50915941/frid-web-site

Hur kul som hellst att sitta och pilla ihop :) Fick reda på att Johannes var inte en soldat utan en sjöman.

• Esonda

Skriv gärna nått i GB med :)

Svar på tråden OT!! Släktforskning!!