• WifeJune2009

Hur går man in i kyrkan? /Buketten/hand i hand etc.

Hej!

Hur gör man egentligen vid själva (kyrklig) vigseln?

Bruden går vänster om brudgummen?

Hand i hand? Eller håller man brudbuketten med båda händer?

Vilka går först om det finns tärnor och bestman också?

När lämnar man från sig brudbuketten? På en gång?

Står tärnor/a och bestman/marshalkar bredvid varandra, eller på någon särskild sida?

Många frågor blev det... : )

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur går man in i kyrkan? /Buketten/hand i hand etc.
  • Myrmor

enligt svensk tradition tror jag det är så här:

Bruden går vänster om brudgummen?
    Ja

Hand i hand? Eller håller man brudbuketten med båda händer?
    Arm i arm eller hand i hand, buketten i en hand, en det är såklart som man känner för.

Vilka går först om det finns tärnor och bestman också?
    Först näbbar, sen brudparet och sist tärnor och marskalker

När lämnar man från sig brudbuketten? På en gång?
    När det är dags för ringbyte ger prästen ett tecken och man lämnar ifrån sig blommorna till tärnan som står på brudens vänstra sida (en liten bit ifrån)

Står tärnor/a och bestman/marshalkar bredvid varandra, eller på någon särskild sida?
    Tärnan på vänster sida om bruden, marskalk på brudgummens högra sida (en bit ifrån brudparet)

• 20090725

jag mä... e nog en fråga till prästerna som e här inne....?

• a wife to be

Precis så som Myrmor säger gjorde vi!

• En till präst
    WifeJune2009 skrev 2008-11-25 23:37:27 följande:
    Hej!Hur gör man egentligen vid själva (kyrklig) vigseln? Bruden går vänster om brudgummen? Hand i hand? Eller håller man brudbuketten med båda händer? Vilka går först om det finns tärnor och bestman också?När lämnar man från sig brudbuketten? På en gång?Står tärnor/a och bestman/marshalkar bredvid varandra, eller på någon särskild sida?Många frågor blev det... : ) Tack på förhand!
    Bruden går på kyrkans norra sida, alltså till vänster om brudgummen på vägen in. När de går ut förblir hon på den norra sidan, så då blir det på hans högra sida.

Om man håller handen eller går i armkrok eller något sånt avgör man själv. Att hålla buketten med båda händerna låter lite mysko - då har ju den stackars brudgummen ingen att "hålla i" och det kan han nog behöva

Brudbuketten brukar man lämna inför frågor/löften, och de flesta präster ger något tecken till den som ska ta hand om den (om man har en tärna eller annan person som håller buketten under själva vigselakten.)

Tärnor och maskalkar går normalt bakom brudparet, tärna/tärnor bakom bruden och marskalk/ar bakom brudgummen.

Hur de står framme i kyrkan kan vara lite olika, men vanligt är att tärnorna står vid sidan av kvinnan (norrut) och marskalkarna vid sidan om mannen (söderut)

Det beror delvis på hur kyrkan ser ut - ibland är koret lite trångt och man får hitta andra lösningar. Er präst har säkert förslag på hur just nu kan göra.
  • WifeJune2009

En fråga till - det kan bli så att vi ev har tre marskalkar och en tärna = rädd hon kommer känna sig lite allena, kan de fyra personerna stå tillsammans framme i kyrkan eller blir det konstigt? (kommer ju självklart prata med prästen om det, men bra att bolla lite) Hur brukar ringöverlämningen gå till, gör bestman/marskalkar det eller har brudgummen den själv alt. har prästen fått dem i förväg innan vigseln?

Tack snälla ni för svar så länge också!!

• En till präst

Visst kan de fyra stå tillsammans, men förmodligen ser det snyggare ut om tärna + en marskalk står på brudens ena sida (den "norra") och de två andra marskalkarna står på brudgummens sida (den "södra") för det blir mer symetriskt än om det står 4 pers på ena sidan om brudparet.

Ringen brukar väl vanligen en marskalk ha hand om tills det ska bedjas över den, och då ger han den till prästen.
    Prästen ska i alla fall INTE ha den i förväg. Fler funderingar?

• WifeJune2009

Nja, tror jag är nöjd så! : ) Tack prästen!

• Lemmy

Jag tänkte bara ge en lite tillägskomentar till det här med hur bruden håller buketten... ett bröllop jag var på höll bruden buketten med båda händerna, brudgummen såg ut lite som att han inte riktigt visste var han skullle göra av händerna. På samma bröllop gick tärnan och marskalkarna före brudparet in i kyrkan, och när de var framme vid altaret kom brudparet in. Kanske inte det vanligaste tillvägagångsättet, men man väljer olika.

• En till präst

Som sagt; låter mysko hålla buketten med båda händerna.
    Buketten är nog inte så nervös så den behöver dubbel handpåläggning, men Din M2B behöver säkert en hand att hålla i;.)

• Fjosok

Va? Jag trodde bruden skulle lämnas över av sin pappa???

Är inte det svensk tradition?

(förlåt, jag kunde inte hålla mig )

• En till präst

Fjosok! Sätt Dig i ett hörn och skäms!

• Wiimii

Vem tar buketten om man inte har tärna eller marsalk?

• En till präst
    Wiimii skrev 2008-11-28 10:25:29 följande:
    Vem tar buketten om man inte har tärna eller marsalk?
    Ibland kilar någon fram och bara tar den och sitter i bänken med den. Ibland tar prästen den och lägger den på altaret.
    Ibland kan man lägga den på själv altarringen (om den är bred)
  • Hemlig2009

Om man som vi inte ska ha tärna och marskalk, däremot en liten brudnäbb som är nästan 2 år. Hur är det bästa sättet att gå in då? Vill ju inte behöva fösa in henne men hon kanske hakar på efter om vi går in? Eller så går det jättebra förstås.

Är det vanligt att låta henne springa fritt eller hur gör man? Det är min systerdotter och ingen av våra närmaste har ju lust att gå ut ur kyrkan med henne om hon inte vill sitta still. Stör det mycket tro?

• En till präst

En tvååring kan nästan aldrig gå själv, och framför allt inte före brudparet. Om hon går med på att gå in med er så kommer hon troligen gå bredvid er eller vilja sitta på höften på en av er. Men vad hindrar att Din syster går med då? I så fall kan ju syster och systerdotter gå bakom er, och då blir det tryggt för den lilla.

Kan ni sen låta systern sitta på en stol uppe i koret så är hela tiden är tillgänglig för sin flicka?

Barn som springer omkring behöver tillsyn, inte minst för att inte slå sig - kyrkgolv är hårda.

Hon stör mindre om hon har sockiplast eller liknande än om hon har hårda "finskor" som varje normal liten unge tycker är underbara att "klappra" med.

• Hemlig2009

Blyg är det misnta hon är, så chansen finns ändå att hon traskar in. Hon är dessutom van vid kyrkan då hon varit där en gång i veckan på sångstund sen hon var ett par månader. Märkte det under ett dop nämligen...

Men helt klart är det tänkvärt att min syster går in med oss också. Tack!

Svar på tråden Hur går man in i kyrkan? /Buketten/hand i hand etc.