• BlendaSigne

Hur funkar det med namnbyte när man inte är folkbokförd i Sverige?

Någon som har erfarenhet av detta el vet hur de funkar?
    Får jag "allt" skickat till mig allt ändå, körkorsbyte etc (som om jag bodde i Sverige o var folkbokförd där)?
    Behöver jag göra nåt speciellt med bank, skattemyndighet etc etc etc för att "allt" ska gå igenom?
    Hur funkar det?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur funkar det med namnbyte när man inte är folkbokförd i Sverige?
  • anne på grönkulla

Mycket bra fråga. Ring skattekontoret antingen på din gamla hemort i sverige eller i sollefteå som har hand om utlandssvenskar o fråga. Gissningsvis ja, det registreras ju som vanligt (givet att du gifter dig i Sverige eller sen registrerar vigseln i Sverige) MEN förmodligen får du hålla nogrannar koll på allt du behöver byta.

Har du svenskt körkort fast du bor utomlands? Kanske får du själv skicka efter blanketterna för nytt (men finns inte de att ladda ner?).

• PennyJenny

Det enda som skickas ut per automatik när man är folkbokförd i Sverige är nya körkortspapper och det nya personbeviset. Banker och dylikt beror sig på vilken bank man har osv.

Så jag skulle nog ta Annes råd, ring och kolla med skattekontoret och Vägverket och din bank och så för att få bästa infon.

• hbgbrud

Hej

för det första så beror det nog på var den juridiska delen av bröllopet äger rum. gifter ni er i sverige (obs inte endast kyrklig välsignelse) så antar jag att vigselförättaren/prästen skickar in papperna till folkbokföringen. gifter ni er utomlands så får du själv skicka in en vidimerad kopia på vigslbeviset till folkbokföringen. det senare var vårt fall, och jag har inte automatiskt fått några papper alls (körkort, bank eller liknande) utan får hålla koll på det själv. Men de var väldigt tillmötesgående på folkbokföringen när jag av olika anledningar behövde ett snabbt namnbyte registrerat.

Efternamnsreglerna bestäms av det land där ni gifter er, tänk på att kolla att de stämmer med vad du vill.

Lycka till!

• BlendaSigne

tackar för alla svar! :) Låter som man får hålla koll själv...

vad är det då man måste kolla för att inte tappa nåt?
    - körkort
    - pass
    - banker
    nåt mer???
    vår vigselförrättare kommer (antar jag) skicka in papperna till folkbokföringen...

vi gifter oss i sverige men bor ej i sverige. dock bara tillfälligt utflyttade (sådärav körkort i sve också), flyttar tillbaka till sverige inom 6 månader efter bröllopet så passet tänkte jag inte ändra förrän jag flyttat hem. (mkt enklare jmf med att fippla med detta via ambassader etc, har redan dubbelkollat med ambassaden o det var deras råd också).
    tack tack iaf :)

• anne på grönkulla

Gifter ni er i Sverige o vigseln registreras på vanligt sätt så borde problemen bli mycket färre. Men frågan är om företag o så skickar ut automatiska ändringar till utlandsadresser, därför behovet av att hålla bättre koll själv än annars.

• BlendaSigne

ah... ok. låter ju hoppfullt.
    får kolla det som är "viktigt" o sen så hoppas jag resten hänger med när jag flyttar hem till Sve o gör en adressändring... får väl se...
    tackar som sagt :)

Svar på tråden Hur funkar det med namnbyte när man inte är folkbokförd i Sverige?