• Emma 77

Berätta för mig hur ert kyrkbröllop var ni som valde att inte ha släkt eller barn närvarande utan endast vittnen!

kan man gifta sig i kyrkan utan en massa folk??
    Min sambo har friat och vi kommer gifta oss inom ngr månader, vi tänkte först ta det borgligt men eftersom man bara (förhoppningsvis) gifter sig en ggn så känns det mer seriöst för mig att gifta oss i kyrkan (han har varit gift innan så för hans del spelar det ingen roll). Vi nu har vi bestämt oss för det men vi vill bara vara själva med våra vittnen och prästen, barnen och släkten ska inte närvara. Hur går det till, hur mkt måste man klä upp sig (kommer inte bära bröllopsklänning). Berätta gärna om ni gift er så och hur det gick till.

• Svar på tråden Berätta för mig hur ert kyrkbröllop var ni som valde att inte ha släkt eller barn närvarande utan endast vittnen!
  • Maria2009

Äh, vaddå mer seriöst? Tänk på att i en kyrklig ceremoni finns det saker som måste vara med - två psalmer t ex. Så se till att iaf någon av er kan sjunga... Ceremonin kommer nog att gå till som vanligt och du kan ha vilka kläder du vill.

• Emma 77

Ja vill ha svar av ngn som gjort detta!
    Ja för mig upplevs det mer seriöst och riktigt. Det är väl upp till var o en och tycka hur man vill ha sitt bröllop!

• Maria2009

Oj, hjälp, då blir jag nog inte gift på riktigt, vi som ska gifta oss borgerligt uppe på ett berg, dricka varm choklad och grilla korv! :-O

Det är klart det är upp till var och en, men att en kyrklig vigsel skulle vara mer seriös och "riktig" är bara nonsens...

• Emma 77

För mig känns det så, varför tar du åt dig av det jag skriver. Jag vill att folk berättar om sin kyrkliga vigsel här inte att bli på hoppad!

• älskarlivet

Klart ni kan göra det, jag har inte själv varit med om något sådant bröllop och kommer inte ha något sådant själv. Ni får klä upp er precis så mycket ni själva vill, däremot så är ju alla delar som är med i en "stor" kyrklig vigsel också obligatoriska om det är en liten vigsel.

• En till präst

Emma77: Jag har haft flera små vigslar där brudparet bara har 2 vittnen eller sina föräldrar med. Det har varit jättefint!
    Beroende på hur kyrkan ser ut brukar det vara bra att de får sitta på stolar uppe i koret (området längst fram i kyrkan) för då skapas mentalt ett "rum i rummet" och man tänker inte på att kyrkan är stor och tom.

Man sjunger 2 psalmer, men kanske inte så många verser på varje, sen gör man ju allt som man brukar göra i en vigsel. Någon av vittnena kanske vill läsa en Bibeltext eller be en bön?

Det blir så klart annorlunda än när man har kyrkan full av folk, men det blir inte mindre seriöst.
    Jag har sett alla sorters kläder vid såna här småvigslar; beige dräkt, mörkgrön balklänning, kort vit trikåklänning som nätt och jämt täcker stjärten med matchande glitterdiadem från BR...

• Emma 77

En till präst skrev 2008-12-01 12:21:01 följande:

Emma77: Jag har haft flera små vigslar där brudparet bara har 2 vittnen eller sina föräldrar med. Det har varit jättefint!Beroende på hur kyrkan ser ut brukar det vara bra att de får sitta på stolar uppe i koret (området längst fram i kyrkan) för då skapas mentalt ett "rum i rummet" och man tänker inte på att kyrkan är stor och tom.Man sjunger 2 psalmer, men kanske inte så många verser på varje, sen gör man ju allt som man brukar göra i en vigsel. Någon av vittnena kanske vill läsa en Bibeltext eller be en bön? Det blir så klart annorlunda än när man har kyrkan full av folk, men det blir inte mindre seriöst.Jag har sett alla sorters kläder vid såna här småvigslar; beige dräkt, mörkgrön balklänning, kort vit trikåklänning som nätt och jämt täcker stjärten med matchande glitterdiadem från BR...
    Tack för dittt svar. Min m2b ringde församlingen idag och fick lite svar, de har ett litet kapell intill kyrkan som det kommer att ske i. Det var vanligt att folk gick tillväga på detta sättet. Nu har vi tom bestämt ett datum, åååhhh vad spännande!
Svar på tråden Berätta för mig hur ert kyrkbröllop var ni som valde att inte ha släkt eller barn närvarande utan endast vittnen!