• W2B Blom

Italien

Vårt önskemål är att åka till Italien på vår bröllopsresa. Någon som har varit där och kan rekommendera något bra resmål? Det spelar ingen roll om det är Rom, Milano eller Venedig eller någon annanstans, huvudsaken är att platsen ska kännas perfekt för en smekmånad...

Eller finns det andra förslag på länder? Vart ska ni åka/vart åkte ni?
    Vi vill inte till Kanarieöarna eller till Thailand, då vi tycker att det för tråkigt och alldelens för vanligt resmål, utan vi vill ha det mer personligt, så alla tips är välkomna

Lev livet - det går inte i repris
  • Svar på tråden Italien
  • Mangos

Vi funderar också på vart man ska åka på bröllopsresan. Ett förslag vi har är att åka till Italien, närmare bestämt Toscana och bo på nån vingård där o även resa runt lite och se tex Florens. Jag har samtidigt alltid varit sugen på att åka på typ safari i Afrika och kombinera detta med en veckas solsemster men blir ju så dyrt och tror inte att sambon är allt för sugen på det egentligen.

Vi har varit i Rom och Venedig tidigare och tycker att båda platserna absolut är värda att se med många fina platser och byggnader. Venedig kan dock kännas lite turistigt. Guider som springer runt med paraplyer i olika färger med en skock av turister efter sig med kameran i högsta hugg. Men så va vi ju också bara där en kort stund över dan och följde just en av dessa guider så missade nog en del mer unika delar av Venedig och drogs till turistställena.

• Evamarianna

Viktigt är att ta hänsyn till årstiden. Ska ni åka i augusti bör ni inte välja storstäder som Rom och Florens, eftersom det kan vara olidligt hett hela månaden. Åk då hellre till Ischia, som nämndes ovan, eller till Ponza som är en helt underbar grannö. Kalabrien är också vackert.

Om ni inte ska åka mitt i den hetaste sommarvärmen är det bara att välja och vraka. Lucca är tjusigt.
    Trevlig resa!

• E11a

Capri och Amalfikusten är mycket vackert. Ett ganska dyrt resemål så ett fint hotell kostar men å andra sidan finns det mycket bra hotell och resturanger med guide micheline stjärnor. Var just där för några veckor sedan. Men åk INTE dit i högsäsong. Det är fruktansvärt. Före juli eller efter augusti tycker jag.

Andra trevliga ställen som jag gillar:
    Bali
    Island
    Tanzania och Zanzibar
    Jordanien

Ha det så trevligt!

• E11a

Förresten... håller just på att boka en resa till Namibia! Verkar jättebra så det kan du ju kolla på. Men har som sagt inte varit där ännu så kan inte ge någon personlig rekommendation

• hare

Ischia är helt fantastiskt, kan verkligen rekommenderas!

• SofieochJamie

I somras åkte vi på en resa till italien och det var det bästa vi gjort någonsin och vi kommer aldrig glömma.
    Vi fög in till Rom där vi var några dagar, och jag måste säga att vi älskade nog Rom mest av allt. Så mycket otroligt att se och vi bodde i en jätte fin lägenhet med gångavstånd till allt.
    Sen hyrde vi en bil och började vår resa norrut (med en förprogramerad gps - ett måste!) Vi bodde på flera förbokade ställen i Toscana som jag hittat på internet bland annat en vingård som vi blev så kära i att vi skulle gifta oss där, men budgeten satte tyvärr stop. Vi bodde även högt uppe i bergen där vi tog ridlektioner mm. Jag skulle kunna skriva en hel bok om våran resa för vi såg så himla mycket. Det var otroligt romantiskt och det vara bara vi två. Vi åt fruktansvärt god mat varje dag, ofta på små inhemska restauranger och vi drack även vin varje kväll. Det var ju så gott.. och billigt :)
    Under våra två veckor spenderade vi ca 23.000 men då ingår flyg, bil, bensin, alla hotell och resturang middag och vin och även lite vin från vingården att ta hem.

Om du vill ha fler tips så skriv till mig så hjälper jag gärna till med tips på ställen att bo mm.

• W2B Blom

wohohohohoh skrev 2008-12-01 19:08:22 följande:
    Iscia www.mezzatorre.it

Oj, det såg väldigt härligt ut! Har du varit där?

♥ Lycka, det är när tiden stannar! ♥
  • W2B Blom

Evamarianna skrev 2008-12-01 21:16:00 följande:
    Viktigt är att ta hänsyn till årstiden. Ska ni åka i augusti bör ni inte välja storstäder som Rom och Florens, eftersom det kan vara olidligt hett hela månaden. Åk då hellre till Ischia, som nämndes ovan, eller till Ponza som är en helt underbar grannö. Kalabrien är också vackert.Om ni inte ska åka mitt i den hetaste sommarvärmen är det bara att välja och vraka. Lucca är tjusigt. Trevlig resa!

Jo, vi hade tänkt att åka slutet av augusti. Har blivit en tradiotion att spara utomlandsresorna slutet av sommaren så kan man ändå ta vara på den svenska sommaren plus att man ändå har något att längta till då sommaren nästan är slut. Men är det jättevarmt i Rom & Florens då?
    Förra året var vi Grekland och då var det lite för varmt, men året före var vi på Mallorca och det var superhärligt, perfekt värme också.

• W2B Blom

hare skrev 2008-12-01 23:56:22 följande:
    Ischia är helt fantastiskt, kan verkligen rekommenderas!

Ok, hur länge var ni där?

Svar på tråden Italien