• Brud090207

Namnbyte- hur blir det med bank osv?

Hej alla!

Jag kommer efter bröllopet att byta namn till min blivande mans efternamn. Jag vet att vägverket kontaktar en själv men hur är det med banker (konton, e-leg etc)ochliknande. Typ Coop Medmera Ica och alla dem? Måste man ringa till dem?

Sen en fråga till. Jag studerar, hur påverkar namnbytet CSN och skolan?

• Svar på tråden Namnbyte- hur blir det med bank osv?
  • Miafiahallonfjärt

Banken fick jag kontakta själv. VIssa får automatisk uppdatering andra inte. Försäkringar och så fick jag också kontakta själv.

• adnil77

Jag frågade min bank, swedbank, om hur man gör med namnbytet. Själva namnbytet fick dom från skatteverket. Först när man fått nya körkortet fick man ändra betalkort, etc.

Försäkringsbolagen brukar också få uppgifterna från skatteverket. Har för mig att även CSN får uppgifterna därifrån. Hos skolan får du nog ändra själv, för det får man göra om man flyttar.

• Sotnos080906

Jag hämtade mitt nya körkort idag, och faktum var att vägverket var snabbare än skattemyndigheten med att påpeka namnbytet. Ditt namn ändras iom folkbokföringen. Men, Du måste meddela alla företag för att få nya kort med ditt nya efternamn på.
    Vägverket och Ikea behöver man inte kontakta, IKEA skickar nya kort till dig och vägverket kontaktar dig omgående för nytt körkort.

• Brud090207

Tack alla för era svar

• Rosenpetunia

Det enda jag behövde fixa själv var att beställa ett nytt bankkort och en ny legitimation, resten har faktiskt gått av sig självt (diverse kort osv.).

Jag har Nordea och där hade de mitt nya namn klart innan jag ens hunnit få brevet från Skatteverket själv
    Bankkort däremot, det kunde jag inte beställa förrän jag fått brevet om namnbyte från Skatteverket. Det tog max två veckor från bröllopet.

• Ore

Swedbank bytte själva (det var på internetbanken jag såg att namnet ändrats). Jag kunde byta bankkort bara genom att ringa, men jag började inte använda det förrän jag fått den nya legitimationen.

Coop, ICA m.fl. uppdaterar sina register utifrån folkbokföringen, så det ändras automatiskt. Men du får inte ett nytt kort automatiskt, det måste du ringa om.

Svar på tråden Namnbyte- hur blir det med bank osv?