• Mariya

ö på Grekland?

Hej!

Jag och min blivande gifter oss 15/8 inkommande år och har smått börjat fundera över vår resa. Vi behöver ingen pampig resa för flera tiotusentals kronor... Utan skulle nöja oss med något billigare och lugnare, men vill ändå komma bort en stund och njuta av "bröllopsfeelisen" en hel vecka.

Vi är inga festande typer och jag tänker mig en lugn mindre ö med vacker natur, fina stränder och en del sevärdigheter. Gillade ön som filmen "Mamma Mia" spelades in på, visst var den i Grekland?

Har ni något att rekommendera? Lite svårt att läsa fakta om de olika öarna och därifrån ta ställning eftersom de naturligtvis vill skriva bara positiva.

• Svar på tråden ö på Grekland?
  • EmMa09

jag vet inte vilken ö mamma mia spelades in på (mer än att det var någon ö i grekland) men har varit på bl.a. Korfu, vilket jag kan rekomendera!! mycket fina stränder, fin natur och lätt att ta sig runt hela ön om man t.ex. hyr bil!

• ElinPierre

Vi var på Kalymnos för några år sen.. Underbart vacker och lugn ö, vi efterfrågade ungefär det samma som er.

Där man bor är bara öppet under turist säsongen så det är väl kanske inte så genuint men ger man sig upp bland vägarna kan man hitta pärlor.

Väldigt liten ö, och inga SANDstränder men däremot sten stränder med grönt vatten utanför.. SÅ vackert!

• Julia78

Den spelades in på Santorini.
    Vi var på Samos för några år sen, helt underbra ö.
    Bodde i en sömning liten by med allt inom gångavstånd, å god Grekisk mat

• nni

Vi ska nog till en jonisk ö. Italiensk-inspirerande. Förmodlingen Kefalonia, Korfu eller Zante. Men puffar för alla till dig Tips, kolla apollos utbud

• Boomtown

Vi var på Santorini. Den ön är som gjord för romantik. Fast den är väldigt liten så 1 vecka räcker och så kan man ta moppe runt och kolla

• nni

Tips tips; ser nu att man kan kombinera två till tre öar att bo på. Skulle vara ngt! Så man verkligen hinner upptäcka dom ordentligt!

Boomtown; låter underbart! Är också intresserade av Santorini. Hur var vattnet o stränderna?

• Boomtown
    nni skrev 2008-12-02 20:15:57 följande:
    Tips tips; ser nu att man kan kombinera två till tre öar att bo på. Skulle vara ngt! Så man verkligen hinner upptäcka dom ordentligt!Boomtown; låter underbart! Är också intresserade av Santorini. Hur var vattnet o stränderna?
    Tyvärr å är stränderna steniga, men om man åker runt så kan man hitta vikar med sandstränder. Så det är ju inte det bästa med ön. Den är väldigt romantisk för par. För det står ofta stolar 2 och 2 ut mot havet och mot solnedgången. Allt är väldigt mysigt. Sen har jag hört att Kreta är väldigt mysigt med.
  • Mariya

Tack så mycket för alla tips. Detta var mitt första foruminlägg här och jag blir positivt överraskad vilken hjälpsamhet det finns bland er.

Jag har läst nu om alla de öar ni har skrivit om, plus några till. Tror bestämt att vi skulle trivas på flera av dem. Kollade spec in ön Lipsi och Leros. Har någon av er varit till dem? Lipsi är väldigt liten med bara ca 700 invånare... Och man kan till och med hitta en egen liten strand där... låter mysigt.

• Vi för alltid 2009

Zakyntos är jätte mysig och inte så mycket fest osv

• Cackis

Ett hett tips är att gå in på det bästa Greklands-forumet:
    www.kalimera.se/

Där finns det Greklands-kännare av hög klass! Du får säkert bra tips här med, men där finns de riktiga nördarna!

Håller för övrigt med Boomtown om Santorini. Hög romantikfaktor, men stränderna är rätt usla. Till skillnad från tex Skiathos som har helt fantastiska stränder.

• nni
    Boomtown skrev 2008-12-02 20:24:49 följande:
    Tyvärr å är stränderna steniga, men om man åker runt så kan man hitta vikar med sandstränder. Så det är ju inte det bästa med ön. Den är väldigt romantisk för par. För det står ofta stolar 2 och 2 ut mot havet och mot solnedgången. Allt är väldigt mysigt. Sen har jag hört att Kreta är väldigt mysigt med.
    Okej, tack för infon! Ja, jag har hört att den ska va vacker med solnedgångarna bland annat. Sedan kan man kombinera med Naxos. Låter inte fel. Kreta e fint, o lätt att ta sig runder där.

Vi för alltid 2009; Det e ju det vi e till för här. Men visst finns ju många fina öar. Svårt att bestämma sig.
  • norpans mamma

Jag kan varmt rekomendera Kefalonia. Där finns den vackra och en av de mest fotograferade stränderna i hela Europa "Myrhtos". Vi var i det lugna Lassi, där öns bästa samdstrand ligger, men hade bara ca 2 km in till öns huvudstad. så de var bara att välja.

• Originalrosen

Jag gillar Kreta för att mångfalden finns där; egna, lugna stränder eller roliga diskotek och barer. Vi har genom åren varit där så många gånger att vi nu har våra favoriter som vi alltid vill besöka samt att vi gärna vill hinna med något nytt också.

Lugnet i de mindre byarna vid havet eller uppe i bergen är magiskt, baren som ligger precis vid vattnet och har sköna stolar får alltid ett besök osv.

Svar på tråden ö på Grekland?