• LindaJoh

tycker det känns lite avigt att byta från ett -sson namn till ett annat -ssonnamn..hur resonerar ni?

Jag heter Johansson och min sambo Larsson. För mig känns det lite trist att byta från ett -sson namn till ett annat-sson namn vid giftemål.

Hur resonerar ni över detta?

• Svar på tråden tycker det känns lite avigt att byta från ett -sson namn till ett annat -ssonnamn..hur resonerar ni?
  • Hammerman

Man behöver ju inte ta någons efternamn, man kan behålla sina respektive namn efter det att man gift sig, ta sin mammas/svärmors flicknamn, hitta på ett eget etc.

• MolsonCanadian

Lite hade jag nog önskat att min blivande hade ett lite "tråkigare" efternamn, för då skulle det vara alldeles självklart att jag enbart behöll mitt. Nu har han ett, i mitt tycke, fint efternamn, vilket ställer till det så att jag förmodligen kommer att lägga till hans efternamn som mellannamn.

Som Hammerman skriver, så kan ni ju byta namn helt och hållet. Eller hitta på ett eget. Johlar kanske? :)

• BlendaSigne

jag tycker de inte är konstigt - för mig handlar det om att jag vill bli "ett" med min andra hälft o jag vill ta hans namn. jag heter ett son-namn men min m2b heter inte sson... men oavsett om så varit så hade jag velat ta hans namn. tycker det "hör till".
    (nej, jag behöver ingen feminitisk föreläsning om detta ;))

• Leilani

Jag kommer nog inte ta min m2bs efternamn när vi gifter oss trots att hans är mer udda och ur många ögon säkert finare också. Jag försöker få honom på id'een att vi ska skaffa ett gemensamt men han verkar itne så hipp på det. Jag har länge velat byta till min mors flicknamn framförallt för att hedra min avlidna morföräldrar och alla mina släktingar som dog i olika koncentrationsläger under andra världskriget men vi får se vad vi hamnar. Än så länge har jag väldigt lång tid på mig att bestämma hur vi ska göra med själva namnfrågan.

Jag tycker du ska göra det som känns rätt för dig. Vissa väljer att inte alls ha med sin nya partners namn, vissa har det som mellannamn medan vissa helt överger sitt eget efternamn. Frågan är kanske vad som är viktigt för dig och vad som är viktigt för honom. Om det är så att din m2b väldigt gärna vill du ska ta hans efternamn och du inte bryr dig så mycket så är ju svaret ganska enkelt, för mig i varje fall.

• skille

Nå er jeg så heldig at min blivende mann ville ha mitt navn rett og slett jeg har ett uvanelig navn som ikke mange heter, og han ville absolutt ikke hete Larsson. (ikke jeg heller)
    Hva med å lage ett nytt navn dere begge liker?
    sson navn er kjedelig for det er å mange som heter det.

Håper du finner ut av det:)

Svar på tråden tycker det känns lite avigt att byta från ett -sson namn till ett annat -ssonnamn..hur resonerar ni?