• vakttjejen

Vara med i kyrkan men ej på festen?

Vi ahr tänkt att ha et tlitet bröllops med närmsta familjen då vår ekonomi inte tillåter något annat. Har en del vänenr som säkert skulel vilja komma. Min lösning är att man talar om att de är välkomna till kyrkan om de vill, men ej till festen efteråt. Kan detta vara en lösning som kan fungera?

Någon annan som gjort så?

Karin

• Svar på tråden Vara med i kyrkan men ej på festen?
  • 27juni2009

jag har en liten fundering åt samma håll. vi kommer vigas i mina hemtrakter o jag har idag inte så mycke kontakt med mina gamla vänenr därifrån, men vissa är man ju sugen på att bjuda, men så är det ju då ekonomin.....
    Men visst skulle man kunna sätta en annons i tidningen nån vecka innan o skriva att lördagen xx gifter vi oss i xxxx kyrka kl 14, alla som vill är varmt välkomna att deltaga vid vigseln elelr nåt liknande?

• vakttjejen

Kanske kan man även ha brudskålen i direkt anslutning till kyrkan...om man nu får de och låta dem vara med på det....

• älskarlivet

En vigselgudstjänst är alltid öppen för allmänheten, så man behöver inte säga till folk att de är välkomna dit. Vem som helst är välkommen.

• vakttjejen

Jo så är det kanske, men jag tror inte att jag skulle gå dit om mina vänenr inte ville ha mig där

• älskarlivet

Jag har kolleger som kommer komma på vår vigsel, men jag kommer nog inte "bjuda in" dem till kyrkan. Vill de gå får de fråga var och när det är.

Alla gudstjänster i Svenska Kyrkan är offentliga, så det kan komma folk som ni inte ens vet vem de är också!

• Krystal

Skulle också kunna tänka mig ha det så. Liten vigsel med dom närmaste med middag efter. Men då vi funderar på att ha bröllopet på västkusten och min m2b:s vänner (dom som sagt att dom hoppas få komma) bor i Stockholms området är det lite taskigt att ha dom åkande så långt bara för kyrkan...

• 27juni2009

för min del tänkte jag mer att de kasnke inte vet om att man skall gifta sig o en del kanske tycker de e synd att missa det?
    Jag skulle nog som någon ovan skrev inte heller gå i kyrkan om jag inte var "bjuden" känns pisnamt på nåt sätt mot paret, men jag ska inte säga säkert, beror nog på relationen till den som skall vigas

• allehanda

Undrar om det håller mer än som ide? Jobbar själv som vaktmästare och har så gjort under 20 år och jag kan med exakthet säga att detta har ALDRIG förekommit här under denna tid. Varför inte bara annonsera i lokaltidningen att ni gifter er+tid och plats och att vänner är välkomna till kyrkan.Ingen nämd och ingen kan missförstå något.

• En till präst

Jag har varit med om en "mellanform" alltså en eftermiddagsvigsel med kaffe och tårta för "alla" i församlingshemmet direkt efteråt, och sen åkte brudpar och inbjudna middagsgäster till annan lokal för middag.

• passionsblomman

Det har jag också varit på!

En till präst skrev 2008-12-13 23:39:24 följande:

Jag har varit med om en "mellanform" alltså en eftermiddagsvigsel med kaffe och tårta för "alla" i församlingshemmet direkt efteråt, och sen åkte brudpar och inbjudna middagsgäster till annan lokal för middag.
  • allehanda

En till präst skrev 2008-12-13 23:39:24 följande:

Bra ide enligt mej.Församlingshem är oftast inte så dyra att hyra och man kanske har någon "tårtbagare" i den närmsta kretsen som skulle kunna tänka sig att hjälpa till med den biten.
  • lillP

Ett par vänner till oss som ville bjuda alla men inte hade råd löste det genom att bjuda alla till vigsel och efteråt var det brudskål, tårta och kaffe. Senare på kvällen hade de middag med närmsta familjen. Jag tyckte det var kul att få gå på vigseln och mingla lite sen

• lillP

Hehe, nu när jag läst tråden också så ser jag ju att fler tipsat om samma sak

lillP skrev 2008-12-14 13:12:35 följande:
    Ett par vänner till oss som ville bjuda alla men inte hade råd löste det genom att bjuda alla till vigsel och efteråt var det brudskål, tårta och kaffe. Senare på kvällen hade de middag med närmsta familjen. Jag tyckte det var kul att få gå på vigseln och mingla lite sen
  • ingenjörsbruden

Vi har bjudit bara familjen till bröllopet.
    Men alla vänner o bekanta har fått en länk till vår bröllopshemsida där de kan se tid o plats mm samt att vi skrev att de är välkomna att komma o kika i kyrkan om de vill. Flera av dem hade inte vågat annars ÄVEN om kyrkan är öppen för allmänheten.

• Snuttis2

hej vi planerar något liknande..vi inbjuder alla till vigseln i kyrkan.sen kommer de närmsta att bjudas på middag och sedan kommer resten att få sluta upp med oss senare på kvällen för bröllopstårta och dans...

Svar på tråden Vara med i kyrkan men ej på festen?