• Emma 77

Hurghada Egypten i januari, varmt?

Ge mig lite av era erfarenheter från Hurghada. Vi åker i januari och jag som är soldyrkare är ju livrädd för att det inte blir ngn sol och att det kommer vara kallt hela tiden...

• Svar på tråden Hurghada Egypten i januari, varmt?
  • Julia78

Vänner till mmig har varit där i januari. har för mig att det var kallt i vattnet men annars varmt å gott.
    Ta med handdesinfektions medel å använd det flitigt för att undvika magsjuka..

• Emma 77

Tack för ditt svar.
    Några fler som har erfarenheter att dela med mig?

• Yavannakémentari

För typ 3 år sedan var min sambo där i mars. Det var helt ok väder, men man kunde inte ligga och sola på stranden samt att det var iskallt i vattnet.

Men det är så olika. Jag var i Grekland 5 mars i år och det var jättevarmt (spec en dag) så då badade vi . Vattnet var ju dock fortfarande iskallt, men det var skönt :)

• Fam Hull

Vi var där i dec. -04. Det va hyfsat varmt på dagarna. Det gick att sola på stranden, men vattnet va kallt. På kvällarna var det riktigt kallt. Fick köpa fleece-tröjor, min dåvarande sambo hade vintejackan på sig.

• älskarlivet

Vi var i Hurghada i mars och det var blåsigt första dagen, sen var det 30 grader resten av veckan..

• Mörk Ängel

Jag var där i april och skulle hellre ha åkt i maj/juni.
    Det blåser rätt mycket där.

Jag tyckte ändå att det var helt underbart och det fanns mycket utflykter och så som man kunde göra!!

• Lea09

Hej!
    Jag har varit i Egypten både i januari och i februari. Lite kallar i januari dock. Vi kunde sola visa dagar om vi byggde små vindskydd av andra solstolar. Det blåser mycket i Egypten och sen när solen går ner blir det kallt. Så lite långärmade tröjor är inte fel. Vattnet är ca 22-24 grader. Det är varmar längre ut i havet, det värms av en (vulkan?) tror jag. Ett måste är att åka ut med en båt och snorkla/dyka en dag. Detta får inte missas. Det finns vissa delfinturer som man kan ta och det är ju helt klart roligast. Finare rev tror jag också. Sen är ju pyramiderna och Luxor ett måste också. Om man snorklar är det bra att hyra våtdräkt för annars blir det lätt kallt då det ofta blåser ute på havet.

• Mahatma

20 grader hade vi, helt okej. Lite som värmen under fina majdagar. Svinkalla kvällar i öknen så klart oavsett årstid. Hyfsat i vattnet, annars finns det ju pool. Sök lä, sandblåst är inte kul, jag blev panerad. Ta med slöja om du vill vara ifred. Egypten åker man nog mest till för att se saker, annars tycker jag ärligt att det är onödigt att åka dit. Våtservetter och näsdukar rekommenderas i packningen, förutom den annorlunda bakteriefloran är det lätt att bli dålig av bristande hygien där.

• Leena80

japp jag var oxå där i jan och det var tyvärr svinkallt. kommer ihåg att jag var besviken på vädret då jag trodde det skulle vara varmare istället var det bara kallt och blåsigt. jag badade inte en enda gång. :o(

• Emma 77

Vad tråkigt, är det ingen som tyckte det var bra att åka i januari?
    Som tur är åker vi 2 veckor så då kanske man har större chans på fint väder liksom...
    Men att bara komma hemifrån o koppla av ska bli sååå skönt!!

• Mrs Mommy

Ni kommer att ha det jätte bra
    Men det är dumt att ha "förväntningar" på att det ska vara 30grader och sol för det är det inte och då blir man bara besviken.

Vi gillade våran resa så mycket att vi var där igen i oktober och då var det ännu bättre
    Önskar att vi kunnat vara där över det här nyåret också
    Emma 77 skrev 2008-12-16 10:53:25 följande:

Vad tråkigt, är det ingen som tyckte det var bra att åka i januari? Som tur är åker vi 2 veckor så då kanske man har större chans på fint väder liksom...Men att bara komma hemifrån o koppla av ska bli sååå skönt!!
  • blacknwhite

Aj då vi ska ju oxå åka i januari.
    Men vi hoppas på fint väder i alla fall

• Emma 77
    blacknwhite skrev 2008-12-16 11:26:49 följande:
    Aj då vi ska ju oxå åka i januari.Men vi hoppas på fint väder i alla fall
    Ja det får vi verkligen, när och vart åker ni?
  • Marrajja

Vi var där november -05 och det var ungefär som de flesta andra har skrivit, det gick att sola men det var kallt både att bada vid stranden och i poolen. På kvällarna hade man åtminstone långärmat på sig och det hade jag även när vi var i Kairo en dag.

Jag rekomenderar: åk ut med båt på snorkeltur. Väl ute på havet var det varmt och soligt och där var även vattnet jättevarmt och skönt och man kunde bada och sola hur länge som helst. Det var det bästa vi gjorde på hela resan.

Även Kairo bör upplevas. Vi bodde också i Hurgada och många ansåg att det inte var värt att åka till Kairo då det tar ganska många timmar att åka, och vi var borta i ett helt dygn. Men vi åkte och vi ångrade oss inte en sekund. Väldigt intressant och väldigt många nya intryck. VÄLDIGT mycket folk! Klart värt!

• Gina83

Vi var i Hurghada i början av februari och vi hade runt 30 grader, så det var perfekt. Det var inte jättevarmt i vattnet, men vi svenskar är ju inte direkt bortskämda med varmt vatten i havet och sjöarna under sommarmånaderna heller... Så det var helt OK.

• Imma

I förrgår kom vi tillbaka från vår semester i Hurghada. Temperaturen har legat på mellan 20-25 grader. Klarblå himmel vissa dagar och mulnare vissa. Som en toppenbra svensk sommar ungefär. Lite blåst vissa dagar, men inte kallt utan mer behagligt. På kvällarna kunde vi sitta ute men jag hade leggings och en kofta till kjolen. Tydligen kom ett högtryck in över Hurghada under vår tid där och alla sa att det var varmare än normalt för perioden.

Svar på tråden Hurghada Egypten i januari, varmt?