Inlägg från: JustMeAndMyLove |Visa alla inlägg
  • JustMeAndMyLove

Hur mycket sköt föräldrarna till med?

Jag och M känner att vi gärna betalar större delen av bröllopet själva. Speciellt som vi nu har 1,5 år på oss att spara. Men lite hopas vi förståss att våra föräldrar hjälper till med.

Nu undrar jag hur mycket eller hur stor del hjälpte era föräldrar med?

Det är förstås olika för olika ekonomiska situationer. Våra föräldrar är varken rika eller fattiga utan vanliga Svensson medelklass :)

• Svar på tråden Hur mycket sköt föräldrarna till med?
  • JustMeAndMyLove

Oj inte illa, vi siktar på en budget på 50-60 tusen. Men då är inte smekmånaden inkluderad och inte ringar och kläder.

:)

Lissdaniels skrev 2008-12-15 15:14:42 följande:
    18 resp 20 tusen från våra föräldrar. Det motsvara väl kanske hälften av bröllopet?!
  • JustMeAndMyLove

Ja det är ju det att man vågar inte räkna med att de ställer upp med mycket. Känns lite fel.
    Tänker höra när det börjar närma sig om de funderat något på det :)

• JustMeAndMyLove

Ja, känner jag mormor rätt kommer hon nog helt enklet sätta över pengar när hon hör att vi ska gifta oss. Mamma måste dock planera sin ekonomi väldigt noga för hon är egen företagare. Så jag vill inte räkna med pengar, det går ofta segt i perioder för småföretagare.

Lissdaniels skrev 2008-12-15 15:37:00 följande:
      Vi frågade aldrig och förväntade oss aldrig utan det är deras beslut att skjuta till med pengar till bröllopet.
  • JustMeAndMyLove

Låter som att det är väldigt olika för alla :)

Jag är väldigt kluven i om man ska prata med det om dem i god tid eller vänta och se om de tar upp det?
    Jag tänker inte be om pengar utan bara höra om de tänkt på det.
    Måste ta i beräkningen att mamma har 6 döttrar :p

• JustMeAndMyLove

Ja det är svindlande att höra vissa summor, men samtidigt förstår jag det fullt ut. För mig är den här dagen också jätteviktig. Vår budget är tänkt utifrån att vi själva betalar men vi hoppas på att få lite som sagt. Tror inte det blir mer än några tusen :)

Resan efter bröllopet däremot tänker vi ta lån till. För mig känns den på sätt och vis viktigare än själva bröllopsdagen. Den kommer ju vara två veckor av upplevelser tillsammans med M.

• JustMeAndMyLove

Haha, bra skrivet ;)

Emmas syster skrev 2008-12-15 21:31:01 följande:

och maken och mig förstås
  • JustMeAndMyLove

Hehe, nä inte skulle jag spä på med lyx bara för att föräldrarna betalar! Jag har alltid varit ekonomiskt betänksam (kan man säga så ens?) även när jag bodde hemma. det är nog mycket för att jag bodde ihop med min syster ett tag i tonåren och vi hade det jäkligt tajt. Fick respekt för pengar.
    Alla borde leva riktigt fattigt något år, det har i alla fall hjälpt mig att få lite perspektiv nu under min studenttid!

Jo det viktigaste är gästerna, och att det känns att det är vår dag och att det är kärleken i centrum :) Inte presenter eller glitter :)

• JustMeAndMyLove

DEN grejen oroar jag mig när det gäller mormor!
    När hon fick höra att jag skuldsatt mig pga att förskringskassan ändrade sitt muntliga beslut så satte hon in 10.000 på mitt konto utan att ens säga något.
    Vart bra jäkla paff och det tog en stund innan jag kunde se vart de kom ifrån.
    Hon räddade stopra delar av min ekonomi och jag vill betala tillbaka men hon är stenhård.

Har häänt en gång att jag betalat tillbaka ett lån genom att klägga pengarna i hennes väska.
    Hon blev heolt galet arg på mig. Nästan så hon kände sig förolämpad..
    Så för henne kommer jag ljuga om kostnaden på bröllopet, säga att det går på mycket mindre. Vill inte att hon kör sin ekenomi i botten bara för att vara snäll

T RO skrev 2008-12-16 19:59:58 följande:

Hahaha, vad det låter enkelt när du säger det sådär Men sedan kommer mina givmilda-släkt-med-åsnor-föräldrar deklarera att de minsann INTE tänker gå med på att betala några "delar" inte. Men vi får se hur det blir. Jag är alltid lite extra nojjig när det gäller andras pengar liksom...
  • JustMeAndMyLove

Va härligt att ha mammas brudklänning och ring :)
    lönska vi hade nått sånt i vår familj. Asså jag tänker på saker som kan gå i arv som man sen kanske kan ge vidare till sin dotter/son :)

Pizan skrev 2008-12-16 20:05:47 följande:
    Vi betalar hela bröllopet själv. Min far gjorde klart redan för många år sedan att han sponsrar hus/lägenhetsköp och levnadskostnader under studier men inte bröllop, och så mkt som han har sponsrat med hittills i mitt liv så skulle jag aldrig ha mage att be om något mer. Dessutom är vi ju bägge vuxna med egna inkomster, barn, och hus.Däremot så kommer de indirekt sponsra. Jag kommer att ha min mammas vigselring, min mammas brudklänning, och min svärmor kommer att göra brudbuketten samt alla blomsterdekorationer.
  • JustMeAndMyLove

Tvärtom, ju högre carat desto mjukare :)

MulleNuh skrev 2008-12-16 21:01:03 följande:
    men 24 carat borde den vara stenhård! Ju lägre carat desto mjukare!
  • JustMeAndMyLove

Låter som att ni kommer få ett fint bröllop :)
    Att sy klänningar är ju också ett sätt att skjuta till med mycket! Behöver inte alltid vara pengar :)
    Synd att min mamma varken kan laga mat eller sy, haha!:p

bride 2be skrev 2008-12-19 17:17:04 följande:

Mina föräldrar har alltid sagt att de sparat för bröllop sen vi var små (min syster och jag) så att hjälpa till för dem var självklart mina föräldrar är med vanliga svensson så att säga med normala löner men de har stått för brudkläningen på 6000 kr sen kommer de stå för siden tyg till tre tärnor som ska köpas i Thailand = billigare mamma ska sen sy dem. Sen kommer de stå för summan av halva festen (mat+dryck), sambons föräldrar har med sagt att de ska bidra men de är skilda och som ensamstående har man ju oftast det lite tajtare ekonomist men vi hoppas på 5000 kr var från dem men det har vi inte tagit upp mer i detalj känns lite fel att diskutera det med dem. Vill inte att de ska känna det som nått krav. Vi gifter oss 1 aug 09 och har redan 34 000 sparade det blir 85 gäster och vi gör allt för att ha en rimlig budget i alla fall trot att vi har så otroligt underbara föräldrar.
Svar på tråden Hur mycket sköt föräldrarna till med?