• JustMeAndMyLove

Hur mycket sköt föräldrarna till med?

Jag och M känner att vi gärna betalar större delen av bröllopet själva. Speciellt som vi nu har 1,5 år på oss att spara. Men lite hopas vi förståss att våra föräldrar hjälper till med.

Nu undrar jag hur mycket eller hur stor del hjälpte era föräldrar med?

Det är förstås olika för olika ekonomiska situationer. Våra föräldrar är varken rika eller fattiga utan vanliga Svensson medelklass :)

• Svar på tråden Hur mycket sköt föräldrarna till med?
  • JustMeAndMyLove

Tvärtom, ju högre carat desto mjukare :)

MulleNuh skrev 2008-12-16 21:01:03 följande:
    men 24 carat borde den vara stenhård! Ju lägre carat desto mjukare!
  • MulleNuh

haha jaa med gud förlåt!!! Vilse i pannkakan är jag..

• bride 2be

Mina föräldrar har alltid sagt att de sparat för bröllop sen vi var små (min syster och jag) så att hjälpa till för dem var självklart mina föräldrar är med vanliga svensson så att säga med normala löner men de har stått för brudkläningen på 6000 kr sen kommer de stå för siden tyg till tre tärnor som ska köpas i Thailand = billigare mamma ska sen sy dem. Sen kommer de stå för summan av halva festen (mat+dryck), sambons föräldrar har med sagt att de ska bidra men de är skilda och som ensamstående har man ju oftast det lite tajtare ekonomist men vi hoppas på 5000 kr var från dem men det har vi inte tagit upp mer i detalj känns lite fel att diskutera det med dem. Vill inte att de ska känna det som nått krav.

Vi gifter oss 1 aug 09 och har redan 34 000 sparade det blir 85 gäster och vi gör allt för att ha en rimlig budget i alla fall trot att vi har så otroligt underbara föräldrar.

• JustMeAndMyLove

Låter som att ni kommer få ett fint bröllop :)
    Att sy klänningar är ju också ett sätt att skjuta till med mycket! Behöver inte alltid vara pengar :)
    Synd att min mamma varken kan laga mat eller sy, haha!:p

bride 2be skrev 2008-12-19 17:17:04 följande:

Mina föräldrar har alltid sagt att de sparat för bröllop sen vi var små (min syster och jag) så att hjälpa till för dem var självklart mina föräldrar är med vanliga svensson så att säga med normala löner men de har stått för brudkläningen på 6000 kr sen kommer de stå för siden tyg till tre tärnor som ska köpas i Thailand = billigare mamma ska sen sy dem. Sen kommer de stå för summan av halva festen (mat+dryck), sambons föräldrar har med sagt att de ska bidra men de är skilda och som ensamstående har man ju oftast det lite tajtare ekonomist men vi hoppas på 5000 kr var från dem men det har vi inte tagit upp mer i detalj känns lite fel att diskutera det med dem. Vill inte att de ska känna det som nått krav. Vi gifter oss 1 aug 09 och har redan 34 000 sparade det blir 85 gäster och vi gör allt för att ha en rimlig budget i alla fall trot att vi har så otroligt underbara föräldrar.
  • Juni2009

Vi räknar med att inte få nåt bidrag från våra föräldrar så OM vi får några kronor så är det bonus.

Sen på bröllopsdagen vill vi att dom ska sitta o ha trevlig, inte springer runt o plocka upp tallrikar o städa köket m.m.

Så vi funderar på att kolla om det kan finns folk som vi kan "anställda" för köksjobb och matservering till bordet där vi ska ha buffe.
    Men vi får se hur det blir till sist.

Vi o värdinnor eller ska jag säga toastmadamer? ska prata ihop oss hur vi vill ha så vi får se vad det blir till sist.

• Curly redhead

Både min m2b:s och mina föräldrar går in med 15.000:- var. Resten betalar vi själva ca 60%. Inget budgetbröllop precis men ska det va så ska det va tycker jag. Lätt att säga när man bor billigt, bara är två och har två bra inkomster åtminstone tills nyligen då M fick gå från sitt jobb när de sa upp 300 av 1000, men vi hänger inte läpp. Tur att han är med i A-kassan! I värsta fall klarar vi oss på min lön ett tag men vi kommer inte att åka på ngn bröllopsresa nu, det får vänta! Känns lite korkat att ta på sig ytterligare en stor kostnad. Vi vill inte ställa in eller ändra på våra planer med bröllopet, det skulle inte känns kul! Vi får se till att inte övertrassera vår budget! Tips! gör en budget i tex Excel och uppdatera hela tiden, lätt att pengarna rinner iväg annars! Det är viktigt att det inte kostar mer än man känner att man har råd till! Det är inte vettigt att skuldsätta sig för sitt bröllop!

• 27juni2009

de där med budget i excell har vi faktiskt gjort Delvis för att pengarna inte skall rassla iväg men oxå för att det är "kul" att se hur mycket man fakiskt lägger ut.
    Har dessutom gjort en finansieringsplan i excell där vi fyller i vad vi har för ekonomiska resurser, typ sparkonto, vad vi skall spara ihop, vad vi har fått i gåvor till bröllopet etc.

• Anna  Sol

10 000 fick vi av svärmor och 0 av min mamma.

• ullis33

Vi räknar inte med att få ngt bidrag, men vi har inte heller berättat ännu,vill boka kyrkan först.
    Vi har en sparplan och får vi bidrag så är det bara en bonus.

• Red Danger

vi får ingen hjälp alls

vi sparar ihop det vi kan o får vi extra så blir det ju ett +
    har ganska många kontakter inom många brancher så rabatter få vi som tur är... just nu ligger väl budgeten på 15 000 och bröllopet är först i september så vi är ganska säkra på allt.

• Julia78

Jag har inga syskon så mina föräldrar kommer att betala hela vårat bröllop förutom ringen och tärnans hår/kläder som vi betalar själva.

• nässlan87

vill inte få något av våra föräldrar då vi känner att det blir påträngande. det är vi som skall gifta oss och det är vi som bjuder dem då skall vi stå för det. kanske bara jag och min sambo som anser så...

lycka till!!

• Jörgens fru

Vi har precis berättat att vi ska gifta oss till sommaren. Inga bidrag här än så länge, men inget vi räknar med.
    Vi vill klara oss själva.

Vi har däremot spridit ut dom kostnaderna som går, så inte allt kommer på en gång.

Redan köpt klänningen, mina skor, ringen, brudnäbbens kläder.

Bokat lokal, catering, hår, make, fotograf.

Så vi kanske har 25 000:- till att lägga ut, då känns det bra att ex ringen, som är en av dom stora kostnaderna, redan är betald och ligger inlåst här hemma!

Som sagt var, inget bidrag än så länge, räknar med att klarar oss själva, men ett ev bidrag mottages tacksamt.

Vi resonerar som så, har vi inte råd att betala hela bröllopet själva, då har man ett alldeles för stort ett.

• Emmeli o Markus

Jörgens fru skrev 2009-01-04 19:19:59 följande:
    Vi resonerar som så, har vi inte råd att betala hela bröllopet själva, då har man ett alldeles för stort ett.

Håller med. Så tänker vi med. Vill familj hjälpa till så får dom gärna hjälpa oss med dukning och matlagning och sånna saker men pengar står vi för...

Längtar efter vår stora Dag:)
  • gosbruden

Ja, visst är väl excell roligt..
    Vi har också gjort upp vår budget där, och skriver upp sparandet. Det ör som du säger "kul" att se vad man lägger ut.

Vi har sparat ihop pengarna själva. Vår budget är 45000, 65 gäster. Vi är väldigt glada jag och blivande för v har sparat klart till bröllopet nu. Gifter oss i september så det känns bra att redan vara klara...

27juni2009 skrev 2009-01-01 13:28:37 följande:
    de där med budget i excell har vi faktiskt gjort Delvis för att pengarna inte skall rassla iväg men oxå för att det är "kul" att se hur mycket man fakiskt lägger ut.Har dessutom gjort en finansieringsplan i excell där vi fyller i vad vi har för ekonomiska resurser, typ sparkonto, vad vi skall spara ihop, vad vi har fått i gåvor till bröllopet etc.
  • Hemlig2009

Mina föräldrar erbjöd sig samma dag som vi förlovade oss att hjälpa till med halva restaurangkostnaden, ca 15.000-16.000 kr. Detta var inget vi räknat med men vi tar tacksamt emot.

• gosbruden

Ja, om någon ville hjälpa till skulle vi väl inte säga nej till bidrag. Men som du skriver Hemlig2009 är det inget vi räknar med..

Svar på tråden Hur mycket sköt föräldrarna till med?