• Blivande Mrs Lampinen

Vad gör man om man inte finner en präst till vigseln?

Jag och min fästman har vart ute i god tid med de flesta saker. Vi gifter oss 13 juni 2009 och har bokat kyrka, lokal osv. Men eftersom vi inte tillhör den församligen som vi ska gifta oss i (dock samma kommun)har kyrkan meddelat att vi måste ta med oss en präst från vår hemförsamling. Jag trodde inte att jag var ute sent när jag idag skulle boka präst ett halvår innan bröllopet, men i vår hemförsamlig lät de lite osäkra på vem och om de verkligen hade någon ledig denna dag för att viga oss. Hjälp! Hur gör man för att vara säker på att den prästen man bokar verkligen kommer till den andra församlingen och att det inte blir nåt strul en vecka innan? Har man några rättigheter att få en präst till ens vigsel, även om det är att begära att de följer med till en annan kyrka? hur gör man om man inte hittar en präst som är ledig vårt datum? är vi för sent ute, eller när boka ni präst (till vigsel utanför ens hemförsamling)? Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Vad gör man om man inte finner en präst till vigseln?
  • Vill nu

Trodde att kyrkan tillhandahöll präst automatiskt när man bokade vigsel??!

• Boomtown

Prästerna jobbar vanligvis varannan helg. Om det inte ligger på deras helg och deras hemförsamling så måste dom själva bestämma om de vill eller inte. Så är det här iallafall. Kan ni inte ta borgeligt på ett fint ställe annars med allt som hör till? Det ska vi göra. Hoppas att det ordnar sig. Ligg på och ring igen så ni får veta

• Fenixx

ja vad konstigt det låter. vi ska ju vara i en annan kommun och det var ju inga problem för det.(dock är vi ute i väldigt god tid)
    dock ska vi vara utomhus lite ifrån kyrkan, så vi får se om det är någon av prästerna i den församlingen som vill ställa upp på det då det inte är i kyrkan där.(men han jag pratade med trodde inte det skulle vara något problem)

• En till präst

Det där lät konstigt, för det är inte brudparets uppgift att fixa fram präst, utan församlingens. Hur är omständigheterna omkring?

Är den församling där ni ska gifta er nära den församling ni tillhör, så det här kan tänkas vara en gängse rutin att resp hemförsamling ska skaka fram präst?

Eller är det bara den församling som ni vill gifta er i som själva hittat på att man ska ta med sig präst hemfifrån?

När jag jobbade i Uppsala gjorde vi så att man som präst alltid följde med "sina" brudpar och vigde dem, och det var enda lösningen annars hade de fått viga ihjäl sig ute i Gamla Uppsala församling. Men där var det ju som längst kanske 3 mil mellan församlingarna, så det var ju aldrig något problem.

Hur som helst har jag aldrig varit med om att det skulle vara upp till brudparet själva att fixa präst, utan det ska antingen församlingen där man vigs göra, eller hemförsamlingen om man bor i en stad där den uppgörelsen finns.

Det kan ju tänkas att det måste bli en vikarie, och då får ni såklart inte veta så långt i förväg VEM som viger er.

• Kjell Präst

Instämmer med En till präst - det borde normalt vara vigselförsamlingens uppgift att ordna detta. Jag har själv vigt flera par från andra församlingar i "min" församlingskyrka

• agtiwi

Tycker också att det låter märkligt. Vi ska gifta oss i en annan församling i vår hemkommun, men den församlingen bistår med präst. Kan tyvärr inte vara till så mycket hjälp, men hoppas det ordnar sig för er!

• Jeez

Jag håller med mina kolleger. De har ju redan "villkorat" bokningen genom att säga att ni måste få med er präst från er hemförsamling, men de har också skyldighet att tillhandahålla vigseltider för alla oavsett i vilken församling man bor (enligt Svenska kyrkans kyrkoordning) -med präst och allt. Förvisso kan man ju inte kräva att få bestämma exakt när, men som princip. Så hör med expen där ni bokat kyrkan om hur det brukar fungera och vad ni gör om hemförsamlingen inte kan bistå med präst.

Sedan att juni inte är schemalagd ännu är inte konstigt. Deras verksamhet i de egna kyrkorna (och därmed behov av präster etc) kanske redan i början av juni går på sommarschema och semestrar brukar sättas i april typ.

• Blivande Mrs Lampinen

Tack för alla svar. Jag pratade med vår hemförsamling igår igen men då var den präst jag tidigare pratat med på semester och hon i exepeditionen sa att jag inte skulle oroa sig och att det säkert löser sig. Jag bad dem att skicka en bekräftelse på att vi verkligen skufå en präst det datumet, och det lovade hon att göra. Hoppas det funkar nu bara. Både i vår hemförsamling och den församling där vi ska viga oss är det mycket populärt att viga sig och båda församlingarna säger sig ha samma tillvägagångssätt, att man måste ta med egen präst, annars skulle de inte göra annat än att viga folk...

• En till präst

Blivande Mrs Lampinen skrev 2008-12-17 22:27:37 följande:

Tack för alla svar. Jag pratade med vår hemförsamling igår igen men då var den präst jag tidigare pratat med på semester och hon i exepeditionen sa att jag inte skulle oroa sig och att det säkert löser sig. Jag bad dem att skicka en bekräftelse på att vi verkligen skufå en präst det datumet, och det lovade hon att göra. Hoppas det funkar nu bara. Både i vår hemförsamling och den församling där vi ska viga oss är det mycket populärt att viga sig och båda församlingarna säger sig ha samma tillvägagångssätt, att man måste ta med egen präst, annars skulle de inte göra annat än att viga folk...
    Ok, men då är det ju också församlingen som har ansvar för att skaka fram en präst. Men om det blir fråga om en vikarie kanske det inte är klart så långt i förväg VEM som viger, bara ATT ni får en präst.
Svar på tråden Vad gör man om man inte finner en präst till vigseln?