• längelevekärleken

Om man vill ses första gången vid altaret???

Hur skulle vi kunna göra med marskalk och tärna och mig om vi (brudparet) inte vill gå in tillsammans i kyrkan? Alltså att min man står vid altaret och jag tågar in??? Vi vill INTE gå in i kyrkan tillsammans...

• Svar på tråden Om man vill ses första gången vid altaret???
  • Superstarfia

marskalk(bestman) står framme i koret tillsammans med din blivande. din tärna går in lite före dig, kanske till lite musik och sen kommer du. så ska vi göra. min pappa ska överlämna mig..

• Danielaa

marskalken står me m2b i kyrkan å tärnan går me dig in, eller så står tärnan oxå där framme redan... nåt av de kommer iaf vi göra!

• Svanboet

Jag/vi kommer nog välja att först kommer marskalk, sen gum, tärna och sist bruden. Jag vill inte heller att m2b ska se mig förrän vid "altaret" (borgelig vigsel) och jag vill samtidigt inte att han ska behöva sitta där framme och vänta. Jag vill däremot att han ska vara vänd mot mig när jag kommer in i vigsellokalen så jag kan se hans ansikte och han kan se mitt.

• längelevekärleken

MMM Men det känns lite konstigt att gå in helst själv tror jag. Möjligtvis att min blivande står vid altaret och väntar så går tärna och marskalk in och sist men inte minst jag...får kolla med prästen vad han/hon har att säga lite längre fram

• Anna Panna

Vi håller också på och funderar på detta... Jag har hela tiden varit inne på att han ska vänta på mig där framme men jag vill inte gå in själv. Min pappa är ej i livet så kan inte överlämna mig och vet inte om det skulle kännas rätt med någon annan manlig släkting
    Sen har jag läst flera inlägg på BT om hur underbart ögonblicket innan de har gått in tillsammans i kyrkan är. Lite som att NU gör vi det här tillsammans...
    Så nu funderar vi på om vi inte ska gå in tillsammans i alla fall men jag vill ändå inte att han ska se mig innan. Ska kolla lite vid kyrkan om han kan stå någonstans och vänta på mig utan att gästerna ser och utan att det är utomhus (gifter oss i december)

• Luucie

Ta upp detta med prästen..jag har nämligen hört att det är där det kan bli problem!
    En del präster tillåter inte att bruden överlämnas av sin far.

• Svanboet

men problemet är ju inte överlämningen utan att man inte vill träffas innan. Jag tycker det lät som en bra ide att kanske träffas längst ner i altergången och sen gå fram tillsammans. Ofta är det dörrar längst bak som kan vara stängda och så öppnas de och in kliver ni...

• Duchess

I en del kyrkor (sk. korskyrkor) finns det ingångar även från sidorna. Jag har hört talas om en variant som lät fin (om man nu inte vill gå in tillsammans), nämligen att bruden och brudgummen går in från varsin sida och möts i mitten. Sedan går man sista biten fram till altaret tillsammans.

• Myrmor

så kommer vi göra

Duchess skrev 2008-12-16 17:14:21 följande:
    I en del kyrkor (sk. korskyrkor) finns det ingångar även från sidorna. Jag har hört talas om en variant som lät fin (om man nu inte vill gå in tillsammans), nämligen att bruden och brudgummen går in från varsin sida och möts i mitten. Sedan går man sista biten fram till altaret tillsammans.
  • Svanboet

Låter väldigt fint att mötas liksom i mitten. Jag håller dock på min variant... Jag kommer sist och då kommer min m2b stå där framme och ta emot mig när jag kommer fram.

• Snuttis2

hej vi kommer inte att ses förren vid vigseln då vi har valt att fotas efteråt..min blivande kommer att vänta i kyrkan tillsammans med våra bestman.
    sen tågar mina tärnor in och sist kommer jag med pappa..

• allehanda

Hur ni än gör, låt bli gubben i lådan varianten.Sim salabim så kommer brudgummen fram bakom altaret,det är något som många par ivrade för för något år sedan

• Luucie
    Svanboet skrev 2008-12-16 16:50:50 följande:
    men problemet är ju inte överlämningen utan att man inte vill träffas innan. Jag tycker det lät som en bra ide att kanske träffas längst ner i altergången och sen gå fram tillsammans. Ofta är det dörrar längst bak som kan vara stängda och så öppnas de och in kliver ni...
    Ha ha nej det har du rätt i. Jag vet inte vad jag svarade på...Ska läsa bättre
  • Teapot

Haha, gubben i lådan variant - har aldrig hört talas om men kan inte sluta fnissa!

allehanda skrev 2009-01-08 18:23:09 följande:
    Hur ni än gör, låt bli gubben i lådan varianten.Sim salabim så kommer brudgummen fram bakom altaret,det är något som många par ivrade för för något år sedan
  • momi boki

glöm ej fråga prästen om de är okey att du går in själv . efter som det inte är en svensk tradition att tjejen går ensam eller med sin far som lämnar över henne. brukar sällan vara problem men finns dom som vägrar göra sånt. du kan alltid låta best man stå frame me din man sen går tärnan innan dig o du sist som på de am filmerna=)

• Joji

Vi har inte bestämt oss om jag ska gå in själv, eller om vi ska gå in tillsammans. Vår präst tyckte i alla fall det, oavsett, var bättre att jag/vi gick först, sedan följet med tärnor och marshalkar. Han menade att då "syns" jag/vi bättre..

Vi var annars inne på att göra en paus efter följet, sedan kommer jag/vi men det menade han inte skulle bli så bra... Vi får se!

• Tokisen

måste bara fråga, hur går brudgummen in?
    Tågar han in själv eller går han bakhållet?
    Hur kommer han fram till altaret?

• tonårsmorsa

Om man nu inte vill ses innan så tycker jag att den variant som Duchess föreslog lät fint(att gå in från varsitt håll, mötas i mitten och sedan gå sista biten tillsammans). Då kommer fokus lika mycket på brud och brudgum. Min åsikt är att det blir väldigt mycket av en enmansshow när bruden går fram själv - titta på mig, här kommer jag.

• momi boki

jag kommer låta min dotter gå in först sen går min bror o hans tjej in sen efter dom kommer ja med min blivande att knata in =)

Svar på tråden Om man vill ses första gången vid altaret???