• västkusttös

Bidrag från ena föräldraparet men inte det andra?

Hur hanterar man att m2b föräldrar vill bidra med 10 000 i antingen present eller direkt till bröllopet men att mina föräldrar troligen inte har den möjligheten. Jag har inte berättat detta för mina föräldrar och vet inte om jag skall göra det heller? Oavsett om det blir ett bidrag eller en present så kommer de 10 000 kr vara väsentligt mkt mer än vad mina föräldrar lägger på en present. För min del så spelar beloppet inte så stor roll men jag vet hur mina föräldrar skulle reagera, de skulle nog känna sig otillräckliga. Ngn som vet ett bra sätt att hantera sånt här?

• Svar på tråden Bidrag från ena föräldraparet men inte det andra?
  • svårtattvälja

Behöver de få veta? Om ni får pengarna som present från din blivandes föräldrar så finns det väl ingen anledning att berätta hur mycket, eller ens att ni fått dem, för dina föräldrar. Kan jag tycka...

• Quicksand

Jag har liknande problem....Min m2bs föräldrar vill oxå betala en summa pengar. Men min mamma som då är ensamstående har inte dessa möjligheter, vilket gör att jag tycker det känns jättejobbigt att ens behöva fråg min mamma om hon kan lägga en slant
    Känns hemskt.... men jag håller med dig, vad tusan gör man?

• passionsblomman

Varför behöver du fråga henne det?
    De ger väl för att de vill och tycker att de kan, inte för att tvinga något ur någon annan...

Quicksand skrev 2008-12-16 17:40:21 följande:
    Jag har liknande problem....Min m2bs föräldrar vill oxå betala en summa pengar. Men min mamma som då är ensamstående har inte dessa möjligheter, vilket gör att jag tycker det känns jättejobbigt att ens behöva fråg min mamma om hon kan lägga en slant Känns hemskt.... men jag håller med dig, vad tusan gör man?
  • J D

Vi är i samma situation men jag tror inte att jag kommer att säga ngt om det inte kommer på tal. Hursomhelst så kommer jag emphasiza att det inte är ngt som den icke-monetärt-bidragande parten ska känna ngn press över utan om denne vill hjälpa så kan denne få göra det på andra sätt och annars är det ändå ingen stor grej.

Jag tänker vara helt ärlig och säga att det går ju inte gärna att tacka nej, skulle dock helst inte ta emot några pengar från ngn.

• 27juni2009

vi vet att vi får från ett håll o berättade då för den andre delen att vi kommer få hjälp från x, om ni känner att ni vill bidra med eknomisk eller pratisk hjälp är vi väldigt tacksamma, men vi vill absolut inte tvinga fram något, däremot ville vi att de skulle veta så att inte någon kände i efterhand att de inte fått vara delaktiga. summan eller typen av hjälp är inte de viktiga för oss utan vi ser m varm tacksahet på även de minsta för de betyder ju att de VILL hjälpa oss o de e de viktiga för oss. vissa har mer resurser än andra så är det bara. men visst kan jag förstå att de e jobbigt att fråga o att d ekan tas som ett krav/tiggeri

• Lajsan

Vi fick 15000 från mannens föräldrar, och inget från mina, jag har inte sagt något till mina och dom lär nog inte få reda på det heller, men i bland kan jag känna som så att dom borde fått reda på det för dom har det väldigt bra ekonomiskt. Så det kan kännas lite konstigt att vi fått från mannens föräldrar, fast inte ens det hade vi räknat med....

• brud2009

Mina föräldrar kommer betala all mat och dryck (till maten) vilket kommer gå på ca 30-35000:-. Vi är otroligt tacksamma för det och absolut inget vi räknat med fastän min mamma i flera år sagt att de ska hjälpa oss när den dagen kommer. Min sambos mamma är ensam och har bara en lien pension att leva på. Tycker inte att hon ska känna att hon måste hjälpa oss med bidrag är bara tacksam att hon kommer på vår stora dag. Har inte tänkt säga något till henne om mina föräldrars bidrag. Finns ingen anledning, kanske bara ger henne dåligt samvete helt i onödan!

• Aleta

Min mans föräldrar är skilda och den ena bidrog, men vi skulle aldrig få för oss att berätta det för den andre.

Vi sa "tack" och "det var jättesnällt" och sedan talades det inte mer om det.

Om någon frågar så kan man säga det, men annars så kommer den som man berättar för att känna sig tvungen oavsett vad man säger.

Den som inte bidrar till bröllopet kanske kommer att göra något annat senare i livet, när eventuella barn kommer t ex. Bröllopet är bara en dag och en enda fest. Livet är förhoppningsvis betydligt längre och rikare än så.

• MolsonCanadian

Hos mig är det tvärtom. Mina föräldrar har det mycket bättre ställt än min käres föräldrar. De bidrar rent ekonomiskt med mycket mer. Å andra sidan tänker jag att hans föräldrar har bidragit till ringar när vi behövde det. Eftersom vi står mitt i en anstormande flytt med risk för dubbelhyror betydde verkligen deras bidrag mycket även om det är mycket mindre rent monetärt. Så jag tänker att själva summan är ovidkommande. Det är behovet.

Håller med om att inte berätta för vare sig den ena eller andra parten hur mycket var och en har bidragit med. Vad är vitsen med det?

• Joeline

Vi får typ 25 000 från mina föräldrar, något ekonomiskt bidrag har inte ens diskuterats från min m2b:s föräldrars håll... tycker inte alls att det är ett problem, skulle kännas jättekonstigt att gå till dem och säga "vi kommer få pengar från mina föräldrar bara så att ni vet". Om de ville hjälpa till ekonomiskt skulle de göra det, om vi tog upp frågan själva skulle det antagligen känna sig tvugna.

• Leilani

Vi kommer få ganska stor summa pengar av min pappa och fru, samt antagligen en lite mindre summa av min mor. Min m2b:s föräldrar har inte alls den ekonomin att de kan bidra med något och vi förväntade oss inte att någon av våra föräldrar skulle bidra med något annat än tid även fast pengarna som vi kommer få är uppskattade.

Vi har valt att inte säga något till min m2b:s föräldrar för vi vill inte att de ska må dåligt. Däremot tror jag de kanske anar vi får pengar av mina föräldrar men det angår ju faktiskt inte någon annan än mig och min m2b.

• Miafiahallonfjärt

Tycker inte du behöver eller ska säga något till dina föräldrar. Mina gav 10 000 men min mans gjorde det inte. Däremot hjälpte min mans pappa till väldigt mycket praktiskt och gjorde bla brudbåge, tårtställning m.m. då han är väldigt händig så sparade väldigt mycket pengar och han tog ju de utgifterna..

• västkusttös

Tack för alla tips! Skönt att höra att fler har samma problematik. Tar vi emot pengar från m2b föräldrar så kanske det är lättare att mina föräldrar inte får veta. Vi har dock fått valmöjligheten att välja mellan pengarna och present för motsvarande summa. Om man väljer present så blir det ju kanske uppenbart att det var en rätt dyr present...Man kanske skall göra det enkelt för sig och välja pengarna...?

Svar på tråden Bidrag från ena föräldraparet men inte det andra?