• Miss Lana

Hur många ringar?

Hej.

Jag har så förvirrad! Vad är det för skillnad på vigsel- och förlovnings ringar?

Kan min kille fria till mig med en diamantring men själv inte bära en ring? (www.jamesallen.com/_images/splash/diamonds-engagement-ring.jpg)

Och sen ska båda ha vigselringar? (www.brollopssiten.se/images/shutterstock_1407398.jpg)

Snälla hjääääääääälp, hur byter man ringar?

Nästan alla guldbutiker har vigselringar som förlovningsringar...

(Jag är kurd, vi förlovar oss med att tjejen får en dimantring och sen byter vi vigselringar när vi gifter oss.)

• Svar på tråden Hur många ringar?
  • Brudgummarna

Den svenska traditionen är att man och kvinna växlar två släta ringar vid förlovning och att kvinnan sedan får en till ring, ofta slät den med, vid giftemål.

Nu för tiden så finns det många med svenskt ursprung som ändå väljer att förlova sig med en diamantring till fästmön och sedan växlar ringar vid vigseln. Alla dessa romantiska filmer från usa torde vara ursprunget till de nya vanorna.

Gör det ni själva känner er bekväma med.

• Mrs Mommy

Traditionsenligt är det släta vid vigsel eller förlovning beroende på kultur.
    I vissa kulturer har jag hört att mannen flyttar den släta ringen från höger till vänster när vigseln ägt rum.

Men nu för tiden blir det mer och mer i många kulturer att man köper de ringar man vill ha med eller utan stenar både till honom och henne, det är inte direkt några regler för hur en visel eller förlovningsring.

Min man som är från Libanon har en platinaring med princess slipade diamanter i

Här kan man titta på vilka kombinationer en del par valt
    www.juvelsalongen.se/specialringar

• Miss Lana

Tack snälla för svaret..
    Jo nu gör man väl kanske lite sm man vill. Men ibland oxå kul att följa traditionen...

Min mor och far hade sin förlovningsring på höger hand sen vid vigseln bytte dem ring till vänster hand. Dessutom fick bruden en ny ring..

Svar på tråden Hur många ringar?