• fromheretoeternity

Göra sina egna inbjudningskort

Hej!

Jag älskar att pyssla och vill gärna göra mina egna inbjudningskort. Men att sitta och skriva för hand på 80st inbjudningar har jag ingen lust med. Jag vill själv skriva ut dem här hemma på datorn och sen piffa upp dem egen design.

Det jag undrar är om någon vet om det finns något dataprogram eller liknande som man kan använda som hjälp. Där man enkelt kan skriva in text i någon snygg stil (för så roliga finns det ju inte i word) och där man får lite hjälp med lay outen och hur man ska printa för att det ska bli kort som går att vika etc.
    Detta måste ju finnas eller??

• Svar på tråden Göra sina egna inbjudningskort
  • Twixiee
    Tehya skrev 2009-01-05 11:28:55 följande:
    Oj vad fina båda två var! Jag måste bara fråga, hur gjorde du ramarna? Går det att hitta sånt någonstans?Mer tips för er som inte hittat typsnitt som ni vill ha kan gå in på blogg.tkj.se/gratis-typsnitt/ för att länkas vidare till olika sajter. Personligen tycker jag att typsnittet "marriage" är elegant och simpel: www.urbanfonts.com/fonts/Marriage.htm.
    Jag hittade ramarna i Word. Den gråa ramen var från början lila, men jag bytte färg i paint. Den svart ramen finns också i Word, men då bara som ett hörn. Så jag kopierade, klippte och klistrade och ritade lite i paint tills jag hade den sådär :)
    Här kör man old school med word och paint, och inte photoshop eller liknande
  • Twixiee
    Hemlig2009 skrev 2009-01-05 11:47:54 följande:
    Ja vitt eller ljusare grå! Skulle nog vara väldigt fint om det grå inte syns så supertydligt utan blir mer som en vattenstämpel eller liknande.
    Jag tror jag gör i ordning de båda så man ser dem 'på riktigt'. Jag har gratis papper då min pappa är tryckare, så jag får gå dit och riva tills jag hittar något som passar

Tack för hjälpen!
  • fromheretoeternity

Jag skulle skriva lunch helt klart!
    Vi ska ha bröllopet på kvällen och bjuda på lite grillbuffé och tårta och så. Vi ska kalla det "sommarbuffé"

• Twixiee

Någon som har lust att ge mig lite feedback på min två svartvita inbjudningskort?

Jag personligen gillar det med hjärtana, men nallarna är ju så himla söta Men det kanske kan vara barnsligt?

Vad säger ni om texten? Ser den bra ut?

Snälla Snälla Snälla, lite hjälp tack..

• agtiwi

Hej! Håller också på och gör egna inbjudningskort! Någon här inne som kommer ihåg metoden där man använder sig av om det var smörgåspapper eller bakplåtspapper för att föra över text?

• MulleNuh

Nu är jag ÄNTLIGEN klar med mina inbjudningar.. Känns så himla skönt. Och SNABBT gick det!

• Kalin
    Hemlig2009 skrev 2009-01-05 09:17:50 följande:
    Jag vet hur det är. "Hjärnsläpp" skulle kunna vara mitt mellannamn. Jag har skrivit all text förutom våra namn i rak text med stora bokstäver (Felix Titling), namnen står i Scriptina som jag hittade på Dafont. Den finns under Script och Calligraphy, första typsnittet sen.
    Verkligen jättefina kort! Tycker mycket om dem! Söker inspiration till våra kort, mannen vill inte ha för plottrigt och jag vill ändå hålla lite färgtema och pyssla till dem lite. Hur gjorde du trycket på framsidan? Är det upphöjt med stämpel och embossing eller har du skrivit ut det på skrivare?
  • Kalin
    Hemlig2009 skrev 2009-01-05 09:17:50 följande:
    Jag vet hur det är. "Hjärnsläpp" skulle kunna vara mitt mellannamn. Jag har skrivit all text förutom våra namn i rak text med stora bokstäver (Felix Titling), namnen står i Scriptina som jag hittade på Dafont. Den finns under Script och Calligraphy, första typsnittet sen.
    Verkligen jättefina kort! Tycker mycket om dem! Söker inspiration till våra kort, mannen vill inte ha för plottrigt och jag vill ändå hålla lite färgtema och pyssla till dem lite. Hur gjorde du trycket på framsidan? Är det upphöjt med stämpel och embossing eller har du skrivit ut det på skrivare?
  • Hemlig2009

Tack!

Du har rätt, det är med stämpel och embossing. Jag gjorde loggan i Powerpoint och beställde sen en stämpel av den. Fungerade jättebra och jag har idag gjort färdigt alla våra kort.

Kalin skrev 2009-01-25 20:19:07 följande:
  • violla
    Hemlig2009 skrev 2009-01-25 21:10:43 följande:
    Tack! Du har rätt, det är med stämpel och embossing. Jag gjorde loggan i Powerpoint och beställde sen en stämpel av den. Fungerade jättebra och jag har idag gjort färdigt alla våra kort.
    Beställde sen en stämpel av den? Vart då?
Svar på tråden Göra sina egna inbjudningskort