• N79

Hur snabbt går namnbytet?

Jag ska gifta mig 30 maj 2009 och vi har precis bokat bröllopsresan =). Vi ska åka till USA och Karibien 2-15 augusti, så cirka 2 månader efter vigseln.

Resebyrån vill veta om jag vill ha biljetterna i mitt nya eller gamla efternamn (jag ska byta till min mans efternamn). Vad ska jag göra?? I USA är de rätt hårda med att namn på biljetter och pass ska vara samma. Hinner namnbytet gå igenom på cirka 1 månad så att jag har ett par veckor på mig att fixa nytt pass....eller??

Ni som har erfarenhet....

• Svar på tråden Hur snabbt går namnbytet?
  • EllaM

Det brukar gå på en under en månad! I mitt fall tog det kanske tre veckor, och det har jag fått höra är ovanligt lång tid. I värsta fall kan du ringa skttemyndigheten och skynda på dem lite. 2 månader med namnbyte och pass är inga problem! Passet fåt du på en vecka. Boka i ditt nya namn tycker jag!

• Ore

Jag fick bekräftelsen på namnbytet ca två veckor efter bröllopet, och sedan tog det en vecka att få nytt pass.

• N79

Tack snälla för svaren!

Det låter som att jag lugnt kan boka i mitt nya namn eftersom jag har totalt 8 vekor på mig för namnbyte och nytt pass. Jag gör så!

Även om det är under sommarmånaderna (juni och juli) så kan det inte ta mer är 6-7 veckor att få det fixat.

Svar på tråden Hur snabbt går namnbytet?