• Jenny står brud 090801

Vad kostar en präst?

Hej.
    Jag skulle vilja att min konfimationspräst viger oss till sommaren när vi skall gifta oss. Problemet är att det är ca 15 mil mellan hans församling och den kyrka vi tänkt ha vigseln i. Hur fungerar det då? Förstår att vi får betala resekostnader men är det fler kostnader som tillkomma?

• Svar på tråden Vad kostar en präst?
  • Kjell Präst

En präst får aldrig ta betalt för kyrkliga handlingar (dop, vigsel, begravning). Om en präst väljer att jobba extra, dvs ta vigslar utanför sin ordinarie tjänstgöring, så får han/hon normalt göra detta gratis på sin fritid. Däremot kan, som du själv skriver, betalning av resekostnader bli aktuell.

• Emmeli o Markus

Kjell Präst:
    Finns det inte normalt en liten skillnad på vad präster får göra och inte göra när det gäller det här med betalt spec vid bröllop på annan plats?

Jag kan ha fel så det är därför jag frågar.. vet då att 2 av mina vänner betalt. ena betala utöver taxi, 1000:- och den andra fick betala 8000 men då va det även för resekostnader för 5 mil.

Längtar efter vår stora Dag:)
  • Kjell Präst

Emmeli o Markus skrev 2008-12-30 13:30:01 följande:

Kjell Präst:Finns det inte normalt en liten skillnad på vad präster får göra och inte göra när det gäller det här med betalt spec vid bröllop på annan plats?
    Nej. Präster får aldrig ta betalt för att utföra kyrkliga handlingar. Tyvärr förekommer det förstås ändå att präster gör det - och dessutom tar betalt svart vilket ju är ännu mer fel.
Svar på tråden Vad kostar en präst?