• Juni2009

Orangeblommor?

Hej alla expertisar!

Jag ser er som expert för ni har gift er eller jobbar som florist eller har tittat runt ofta så ni vet ungefär vad det kan finns.

Jag vet att det finns Gerbera eller Germiner (statvas?) som är orange.
    Finns det flera blommro som är orange?

Vi ska gifta oss juni så vore bra att det finns blommor då.

Jag/vi ska till Florist snart (efter nyår) så jag får nog veta vad för blommor det kan finns men jag tycker det vore bra jga kollar med er vad det finns så jag kan tala om för dom.
    Isåfall dom inte har tänkt på?

• Svar på tråden Orangeblommor?
  • passionsblomman

Hej svejs!
    Det finns en sorts Ornithogálum som är orange, den är jättefin.
    Sedan har du Freesia, Ranunkel, Dahlia, Lijor,Olika sorters Orkidéer, (Tulpaner och narcisser, men de är fel årstid)
    Kallor,Celosia Carthamus(en slags tistel) Crocosmia(kallas också Montbretia)
    Papaver-alltså vallmo finns i jättefina orange nyanser, liksom rosor såklart.
    Nejlikor och Alstromeria finns i flera nyanser. Sedan har du mer exotiska växter, som Strelitzia och Anthurium. Kniphofia och Gladiolus är blommor med lite annan form, som kan passa i tex borsarrangemang...
    Ja, där har du lite att googla på min vän...

• Juni2009

Ojoj det finns många okända namn på blommor...

Tack o lov för farbror Google.
    Utan honom skulle jag vara hjälplös

• lillP

Eller utan Passionsblomman

Juni2009 skrev 2008-12-31 11:51:29 följande:
    Ojoj det finns många okända namn på blommor...Tack o lov för farbror Google.Utan honom skulle jag vara hjälplös
  • passionsblomman

Ha ha! Ja , det är ju tur här i livet att någon har glädje av att man finns...hihi(eller om det mer blev huvudbry av alla namnen..)

• passionsblomman

...och nu senast var de Ornithogalum dubium jag kollade på, så det borde vara det som kommer upp... små orange fina blommor!

• Hemlig2009

Jag ska också ha orange blommor, ihop med cerise. Min florist hittade en blomma som både var orange och cerise, men jag har ingen aning om vad den heter. Den var nog ganska stor, vad jag kommer ihåg är den cerise längst in för att sedan bli orange längst ut.

Något förslag, ni florister?

• passionsblomman

Är det inte reklam att ha sitt företag som signatur? och underskrift?

Bozena Blomster och Växtverk skrev 2009-01-11 14:20:01 följande:

Hej!Det finns till ex orange rosor, liljor, fresia m.m.Lycka till med buketten.MVHBozena Blomster & Växtverk, Malmö
Svar på tråden Orangeblommor?