• Tindragull

Nytt efternamn - kostnad?

Jag och sambon kommer antagligen på nåt vis sätta ihop våra efternamn för att skapa ett nytt.
    Man ska ju skicka in ansökan om att få använd det namn man kommit på. Den ansökan behandlas inte förrän man betalt. Hur mycket kostar det då?
    Och om vårt namn inte får OK, får man betala för varje försök då?
    Hur snabbt går det att få svar?
    Sätter man ett speciellt datum som namnet ska bytas (det blir hela familjen som byter), alltså typ bröllopsdagen?

• Svar på tråden Nytt efternamn - kostnad?
  • Tindragull

Huvva, då gäller det att man prickar ett bra namn från början då! :) Annars kan det ju lätt bli dyrt... :D
    Nalle Puh 40 skrev 2008-12-30 18:49:08 följande:

Tror man får betala för varje försök, 1500 kr/pers så tar han namnet innan ni gifter er så får du det på köpet www.prv.se/Personnamn/Att-byta-personnamn/
  • Nalle Puh 40

Men vet inte säkert, gå in på deras hemsida och läs mer...

• guldlockm

Har ni några funderingar på namn?

• snaily

För varje sökning (som då kostar 1500 kr för en person) så kan man ange tre namnförslag. På prv´s hemsida kan man söka på namnförslag. Ett tips att också att ringa dem innan ansökan skickas in och höra om de tror det verkar vara idé att söka just de namnen man tänkt (med tanke på att det kostar en slant menar jag...) Vet inte om man kan bestämma ett datum när man får namnet. I vårt fall fick vi inte det i alla fall, min man bytte efternamn innan vi gifte oss och han sökte i ganska god tid innan bröllopet, så han fick alldeles ensam heta "vårt" nya efternamn ganska länge innan vi gifte oss och jag också fick namnet.

• Tindragull

Har varit inne på PRV:s hemsida nu och kollat runt. Verkar som att sambon får ansöka om namnet och sen kan jag få det när vi giter oss... Annars får vi betala en avgift var. (som jag förstår det)
    Barnen däremot vet jag inte om man behöver betala för. Har inte hittat nåt om det... än
    Nalle Puh 40 skrev 2008-12-30 19:33:09 följande:

Men vet inte säkert, gå in på deras hemsida och läs mer...
  • Tindragull

Vi funderar på att lägga ihop början på hans efternamn (som är ett riktigt tråkigt -sson namn...) och början på mitt efternamn.
    Finns ett par varianter som man skulle kunna använda.
    Vi har en favorit dock, så vi hoppas väl på att det ska gå bra...

guldlockm skrev 2008-12-30 20:05:53 följande:
    Har ni några funderingar på namn?
  • Tindragull

Har letat runt lite på prv:s sida nu och just det med att ringa och kolla om det ens är sökbart är ju jättebra!

Vad bra att man får ange tre förslag! Det visste jag inte! Tack för upplysningen!

Vet du hur man gör om man vill byta efternamn på barnen med? Hittar inget på sidan... De har nu mitt efternamn, men vi vill ju såklart att de ska ha samma som jag och pappan efter giftermålet.

snaily skrev 2008-12-30 20:48:40 följande:
    För varje sökning (som då kostar 1500 kr för en person) så kan man ange tre namnförslag. På prv´s hemsida kan man söka på namnförslag. Ett tips att också att ringa dem innan ansökan skickas in och höra om de tror det verkar vara idé att söka just de namnen man tänkt (med tanke på att det kostar en slant menar jag...) Vet inte om man kan bestämma ett datum när man får namnet. I vårt fall fick vi inte det i alla fall, min man bytte efternamn innan vi gifte oss och han sökte i ganska god tid innan bröllopet, så han fick alldeles ensam heta "vårt" nya efternamn ganska länge innan vi gifte oss och jag också fick namnet.
  • stellajsj

F´låt tindragull.. tänkte utnyttja din sida lite.. .. Är det någon som vet hur lång tid det tar innan man får ett namn godkänt..?

• Tindragull

Får man göra...

stellajsj skrev 2008-12-30 21:56:47 följande:
    F´låt tindragull.. tänkte utnyttja din sida lite.. .. Är det någon som vet hur lång tid det tar innan man får ett namn godkänt..?
  • snaily
    Tindragull skrev 2008-12-30 21:54:29 följande:
    Har letat runt lite på prv:s sida nu och just det med att ringa och kolla om det ens är sökbart är ju jättebra!Vad bra att man får ange tre förslag! Det visste jag inte! Tack för upplysningen!Vet du hur man gör om man vill byta efternamn på barnen med? Hittar inget på sidan... De har nu mitt efternamn, men vi vill ju såklart att de ska ha samma som jag och pappan efter giftermålet.
    [/citat]

Också försökt kolla på deras hemsida men inte hittat något om hur ni gör med barnen - du får nog ringa och fråga. Ja, det är bra att man kan skriva tre förslag, vi fick inte vårt förstahandsval (eftersom det finns folk som redan heter efternamn som starkt liknar det vi sökte), men andrahandsvalet blev det.
    stellajsj skrev 2008-12-30 21:56:47 följande:
    [citat]
    Kan säkert vara lite olika vid olika tidpunkter beroende på hur mycket de har att göra, för oss tog det ca 1,5 månad från ansökan skickades in tills namnet var bytt.
  • snaily

Blev lite knäppt men såhär skulle det ju stå:

Tindragull skrev 2008-12-30 21:54:29 följande:
    Har letat runt lite på prv:s sida nu och just det med att ringa och kolla om det ens är sökbart är ju jättebra!Vad bra att man får ange tre förslag! Det visste jag inte! Tack för upplysningen!Vet du hur man gör om man vill byta efternamn på barnen med? Hittar inget på sidan... De har nu mitt efternamn, men vi vill ju såklart att de ska ha samma som jag och pappan efter giftermålet.
    Också försökt kolla på deras hemsida men inte hittat något om hur ni gör med barnen - du får nog ringa och fråga. Ja, det är bra att man kan skriva tre förslag, vi fick inte vårt förstahandsval (eftersom det finns folk som redan heter efternamn som starkt liknar det vi sökte), men andrahandsvalet blev det.
Svar på tråden Nytt efternamn - kostnad?