• Bonnbrud

    Hjälp med inbjudningskort!

    Finns det någon här som kan tipsa om hur man kan göra enkla snygga inbjudningskort. Ska gifta oss borgligt. Vi vill gärna ha med en sigillstämpel någonstans då vi tycker det är väldigt snyggt. Men det är väl det enda kravet vi har! Vet att det finns många duktiga pysslare därute så vi vore väldigt tacksamma för lite tips!
    Färgerna vi tänkt oss är mörkbrunt och limegrönt.

  • Svar på tråden Hjälp med inbjudningskort!
  • lillP

    Ojoj, tog evigheter för mig att komma på designen. Finns såååå mycket snyggt att inspireras av. Till råga på allt fick dessutom lite ångest över hur snygga kort alla pysslare här på BT har gjort Kolla in www.projectwedding.com, där finns hur mkt som helst att inspireras av Om du vill se våra inbjudningskort så finns bild i mitt BG

    Lycka till!!

  • Kirsto

    Jag tror att det blir väldigt fint med ett kraftigare mörkbrunt papper som bas, gärna handgjord look så att det är så där "luddigt" i kanterna. Sedan kan ni sätta ett limegrönt band runt och fästa med sigillet (använd sigillvax om ni ska posta dem eftersom riktigt lack ofta går sönder i posthanteringen). Enkelt och stiligt! Med ett vackert papper blir det stiligt resultat. Sedan kan ni limma fast inlagan (vitt eller offwhite papper) inuti kortet. Brun text skulle vara skitsnyggt!

  • Bonnbrud

    Vart hittar man såna där lite finare tjockare papper och vad heter sånt papper?

  • Umbraz

    Jag har tagit vanligt kartongpapper i mellanbrun ton och vikt ett A4 på mitten så att jag får ut två kort av ett ark. Sen har jag köpt cremefärgade skimrande lite lyxigare papper och skurit till de till en mindre storlek som jag skrivit texten på. Texten har jag skrivit med ett snyggt sirligt typsnitt på datorn. Detta lyxigare papper limmas på det bruna pappret. Sen har jag köpt en stans med hjärtmotiv på och stansat ut två hjärtan som jag sätter centrerat i skarven mellan det bakre bruna pappret och det finare. Dessa hjärtan stansar jag ut i olika sorters lyxigare papper, en del enfärgade, en del mönstrade och i olika pappersutföranden.
    Enkelt stilrent och otroligt tjusigt.
    Om man vill kan man ju sätta något snyggt band runtom.

  • Kirsto

    Bonnbrud: Hmm, tjockleken ser du på papprets vikt (t.ex. 200 g är tjockt papper) och jag tror att det helt enkelt heter handgjort papper. Många akvarellpapper är sådana, men de är ju i regel vita. Kortserien som heter Etrusca är precis sådant jag menar www.mycards.se/shop/index.php, men det finns tyvärr inte i brunt så vitt jag vet. Kolla gärna med Ljunggrens papper i Gamla stan i Stockholm, de brukar ha mycket papper i sådan stil. Annars funkar det ju med sk cardstock från t.ex. Bazzil. Det finns både glittriga (både i brunt och grönt) www.formahantverk.se/shop/produkter/bazzill-bling/bling---sugar-daddy och vanliga varianter www.formahantverk.se/shop/produkter/kort/kort---pinecone. Det finns också ett vackert brunt papper som skimrar i koppar som heter Majestic, säljs bl.a. på Matton.

Svar på tråden Hjälp med inbjudningskort!