• Mumriks blivande fru

Hur gör vi om vi vill byta tre namn??

Jag heter X i efternamn och min kille heter Y och hans släktnamn är Z. Vi vill heta XZ (alltså mitt och hans släktnamn) i efternamn vilket innebär att min kille måste byta båda sina efternamn och jag lägga till ett... Rörigt

Någon som vet hur det funkar?!

• Svar på tråden Hur gör vi om vi vill byta tre namn??
  • Svanboet

kolla på skattemyndighetens hemsida, där finns info om hur man får och kan byta efternamn i Sverige.

• Pumpkin

Och tänk på att ni inte kan heta XZ eller X-Z utan det blir X Z. Dubbelnamn får inte bildas längre.

Om ni inte ska slå ihop dem och bilda ett helt nytt förstås.

Alla älskar Skellefteå AIK
  • Mangos

Vad jag har förtsått kan ni inte båda ha dubbelnamn (ha kvar sitt eget o ta den andres) utan endast en av er kan ha båda namnen.

Så här står på skatteverket: "Mellannamn för make/registrerad partner

Den av er som antagit den andres efternamn får ha ett tidigare efternamn som mellannamn. Har ni anmält att ni behåller de efternamn som ni hade före vigseln/registreringen av partnerskapet, får en av er, med den andres samtycke, ha den andres efternamn som mellannamn. En förutsättning är dock att den andres efternamn inte har förvärvats genom ett tidigare äktenskap eller registrerat partnerskap. Det är bara den ene maken/partnern som kan ha den andres namn som mellannamn."

• Pumpkin

X blir alltså ett "mellannamn" och Z ett "efternamn". Men praktiskt sett så blir de efternamn båda två, överallt utom hos Skattemyndigheten i princip.

Alla älskar Skellefteå AIK
  • Mumriks blivande fru

Tack för tipsen! Ok så jag kommer att få flytta mitt efternamn X till mitt mellan namn och ta hans släktnamn Z som mitt efternamn? Och han måste byta både mellannamn och efternamn?

Tänk att det ska vara så många bestämmelser för vad man ska heta... hur lyckas alla med barn som heter puma, månfare, bark, eowyn, tallulah och vinterbarn?

• Svanboet

Ja det kan man ju verkligen undra...

Mumriks blivande fru skrev 2009-01-02 12:28:13 följande:

Tack för tipsen! Ok så jag kommer att få flytta mitt efternamn X till mitt mellan namn och ta hans släktnamn Z som mitt efternamn? Och han måste byta både mellannamn och efternamn? Tänk att det ska vara så många bestämmelser för vad man ska heta... hur lyckas alla med barn som heter puma, månfare, bark, eowyn, tallulah och vinterbarn?
Svar på tråden Hur gör vi om vi vill byta tre namn??