• Sååå lurade

egen företagare som ska byta efternamn?

min sambo har eget företag och ett väldigt speciellt efternamn som jag INTE vill ha. Det är för krångligt för svenskarna... nu funderar vi hur det blir med namnbyte när man har registrerat AB. blir det mycket mer pappersarbete och kostsamt eller sker detta per automatik när man ändrar sitt namn. Nån som har erfarenhet?

Just nu kommer vi nog att behålla våra respektive efternamn, men vi vill veta hur det går til i alla fall om vi ändrar oss

• Svar på tråden egen företagare som ska byta efternamn?
  • Mrs Mommy

Ska han byta firmanamn eller bara efternamn?

• svartvitabruden

byter han efternamn sker det manuellt.

50 kg på 15 månader - start 090101
  • Mrs Mommy

Då ska det nog vara som vanligt, vet inte om det är något extra bara för att man har AB.
    När du har AB är du "vanligt" anställd hos firman.
    Men om man också ska byta firmanamn blir det nog massa krongel.

• Sååå lurade

Nej firmanamnet är inte kopplat till efternamnet så det är inte problemet, utan alla papper där han står som firmatecknare...

• svartvitabruden

Sånt sker per auto via skatteverket säger sambon

Sååå lurade skrev 2009-01-02 12:16:57 följande:
    Nej firmanamnet är inte kopplat till efternamnet så det är inte problemet, utan alla papper där han står som firmatecknare...
    50 kg på 15 månader - start 090101
  • Sååå lurade

tack, då ska vi överväga det i alla fall. Vad skule man gör utan BT

• Cantaton

Alltså, uppgifter om firmatecknare osv sker nog automatiskt, men firmanamnet lär ju knappast ändras automatiskt (om det nu är så att hans namn ingår i firmanamnet och ni därmed vill ändra det). Jag har ändrat uppgifter i mitt företag i samband med flytt och förändringar i tjänsteutbud, och det har gått rätt smidigt. (Dock har jag aldrig testat att byta firmanamn.)

• Cantaton

Jag har visst inte läst så noga Firmanamnet rördes ju inte... då ska nog allt gå per automatik!

• didis

Om han har ställen där han står registrerad som firmatecknare och de kollar leg varje gång (som tidigare hos svensk kassaservice) får han lämna in nya intyg.

Vid nästa ordinarie bolagstämma kommer hans nya namn att stå, men tillsvidare borde det räcka, personnumret är ju trots allt detsamma.

Måste vara helt onödigt att hålla extra bolagsstämma pga namnbyte, revisorerna brukar ta bra betalt för bolagsstämmor

Svar på tråden egen företagare som ska byta efternamn?