• MissMarika

    Bjuda endast till kyrkan?

    Hej tjejer!

    Ska gifta mig 2009-08-08 och nu funderar jag på min gästlista!

    Finns ju många jag skulle vilja bjuda men har inte råd med att bjuda 150 personer på festen efteråt!

    Något tips på HUR jag kan göra?

    Kan man skicka ett speciellt inbjudningskort bara för vigseln eller tar folk illa upp då?

    Några tips?

  • Svar på tråden Bjuda endast till kyrkan?
  • DCL

    hej! vi har samma dilemma. Tyvärr har man ju inte råd att lägga hur mkt som helst på bröllopet. Vi kommer antagligen göra så att vi har vigsel dit alla är bjudna, med lite fika och mingel efteråt. Och så har vi fest med middag senare på kvällen för de allra närmsta vännerna och släktingarna. Vi tror inte att de som bara får komma till vigseln tar illa upp (när det gäller vår släkting- och bekantskapskrets, de är väldigt förstående)eftersom vi ändå kommer ordna fika och så och umgås med dem med. Däremot vet vi inte riktigt hur vi ska formulera oss i inbjudan. Vi tror det är bäst att köra med öppna kort, tala om för alla hur vi gör och varför. Info om själva festen kommer bara finnas med som ett extra lösblad i ibjudan till dem det berör. Men hur formulerar man sig ang att inte alla kan komma till festen?

  • MissMarika

    Ååååh skönt att jag inte är ensam om problemet!

    Någon borde ju ha haft samma problem då?

    Jag fick tips av en kompis att sätta in i tidningen! Men det e så opersonligt på nått vis....

    Åååååååh svårt....

    Hoppas någon har svar på vår fråga!

    T.ex. min gamla faster som passade mig när jag va liten.... Självklart vill jag hon ska få se när jag gifter mig frågan är bara HUR jag förmedlar att de är välkomna på vigsel men inte festen.... Känns så fattigt.. men min släkt e superstor och sambons oxå :)

    Kom med förslag!

  • Nalle Puh 40

    Till vigslen skickar man väl inga inbjudningskort, eller?

    Har väl bara en annons i tidningen så får vilka som vill komma...

  • MissMarika

    Du får man sätta in i tidningen helt enkelt!

    Nåja.... svårt det där... synd att man inte har obegränsat med pengar men tyvärr har man ju inte :(

  • älskarlivet

    Bjuda till kyrkan behöver man ju inte. Det är en allmän plats dit vem som helst är välkommen. I så fall får ni sätta in en annons i tidningen så att alla vet när och var ni ska vigas.

  • 20090725

    samma problem här... men hur gör man om man vet att de inte läser tidningen???

  • älskarlivet

    Säg till dem muntligen då.. Vi kommer inte sätta in något i tidningen, men kommer berätta för de som vill veta när och var vi gifter oss (förutom mina elever då! Haha!)


    20090725 skrev 2009-01-02 17:00:34 följande:
    samma problem här... men hur gör man om man vet att de inte läser tidningen???
  • MissMarika

    Man kan alltså ringa och tala om när/var man gifter sig?

    Är det ok?

    Fick någon hint om att folk kunde bli besvikna för de inte får komma på festen efteråt?

  • älskarlivet

    Jag skulle inte ringa runt och tala om det, men de man umgås med lite ibland men som inte är bjudna - där tycker jag man kan berätta när man ses. Kanske komma in på det genom att berätta om planeringen av bröllopet eller något..


    MissMarika skrev 2009-01-02 17:02:52 följande:
    Man kan alltså ringa och tala om när/var man gifter sig?Är det ok?Fick någon hint om att folk kunde bli besvikna för de inte får komma på festen efteråt?
  • 20090725

    så får det nog bli, ta det personligt med dem, men ändå säga att alla e jätte välkomna till kyrkan men vi har inte möjlighet att bjuda all på festen... då har man ju en chans att förklara lite närmre om de har frågor och synpunkter...

  • fromheretoeternity

    Det låter mycket bättre tycker jag. Man skickar inte inbjudningskort till vigseln. Det är en gudstjänst som är öppen för alla.


    20090725 skrev 2009-01-02 17:07:19 följande:
    så får det nog bli, ta det personligt med dem, men ändå säga att alla e jätte välkomna till kyrkan men vi har inte möjlighet att bjuda all på festen... då har man ju en chans att förklara lite närmre om de har frågor och synpunkter...
Svar på tråden Bjuda endast till kyrkan?