• Comfortably numb

byta pass två ggr i år?!

vi ska till Mexico 3 dgr efter bröllopet, och mitt pass går ut 5 månader efter vi kommer hem.... men passet måste vara giltligt 6 månader efter att man kommer hem!
    hinner ju inte få nya namnet innan, iaf inte så jag hinner fixa pass... så när jag kommer hem ska jag byta-igen! snacka om onödig kostnad!

hur hade ni gjort? nån lösning?

• Svar på tråden byta pass två ggr i år?!
  • älskarlivet

Det finns väl inte så mycket att göra?? Du måste byta pass och då måste du ju..

• Comfortably numb

kan man byta namn innan på nåt sätt annars?

• Comfortably numb

bröllopet är i mars

• Duchess

Ska du ta din blivande makes efternamn? I så fall är det svårt. Om ni ska ta ett nytt gemensamt efternamn, eller ett släktnamn på din sida, så kan du byta först.

Comfortably numb skrev 2009-01-03 17:33:32 följande:

kan man byta namn innan på nåt sätt annars?
  • Comfortably numb

ska ta hans och ha kvar mitt som mellan-namn.... måste kolla med resebyrån om det gör nåt att det är ok med 5 månader istället för 6......

• älskarlivet

Det är inte resebyrån som bestämmer detta, det är passpoliserna i det land du ska åka till.

Känner en som var i Asien nu innan jul och hennes pass gick ut 2-3 dagar efter hemkomsten, men de på flygplatsen hade sagt att hon inte skulle bli insläppt i Tailand med det passet, så hon fick snällt fixa ett provisoriskt pass.

Comfortably numb skrev 2009-01-03 17:48:29 följande:

ska ta hans och ha kvar mitt som mellan-namn.... måste kolla med resebyrån om det gör nåt att det är ok med 5 månader istället för 6......
  • anne på grönkulla

ett tillägg - ett provisoriskt pass är dyrt (dubbelt så dyrt eller mer än ett vanligt) och alla länder godkännerinte heller dem för inresa - så det är inte säkert att det är en lösning som funkar ehller. Det beror helt på myndigheterna i landet man åker till. Förmodligen får du byta 2 ggr helt enkelt, eller skjuta upp resan nån månad så du säkert hinner få pass i det nya namnet.

• Comfortably numb

skulle vara mkt dyrare att skjuta på resan än att göra två pass och då blir det inte heller längre i anslutning till bröllopet... men måste vara skillnad på om passet går ut 5 mån efter hemkomsten än 3 dar.... så himla typiskt! passet har varit giltligt i 10 år så går det ut 1 månad "för tidigt"

man kan alltså inte byta namn innan bröllopet?

• anne på grönkulla

Nej, innan ni gifter er har du inte rätt till din mans namn.

Men landets myndigheter behöver inte vara hyggliga och den enskilda passpolisen som kollar dig vid inresan kan antagligen själv bestämma där och då att neka oavsett ev förhandslöften. Det bästa du kan göra är att fråga resebyrån och landets ambassad i Stockholm hur stränga de brukar vara med svenska medborgare. Men säger de 6 månader har de rätt att hålla hårt på det. Hur kymigt det än känns för dig.

Svar på tråden byta pass två ggr i år?!