• Comfortably numb

byta pass två ggr i år?!

vi ska till Mexico 3 dgr efter bröllopet, och mitt pass går ut 5 månader efter vi kommer hem.... men passet måste vara giltligt 6 månader efter att man kommer hem!
    hinner ju inte få nya namnet innan, iaf inte så jag hinner fixa pass... så när jag kommer hem ska jag byta-igen! snacka om onödig kostnad!

hur hade ni gjort? nån lösning?

• Svar på tråden byta pass två ggr i år?!
  • Comfortably numb

antog att det var så... tänkte man kunde hitta kryphål... jaja, får väl ta de där 400:- extra, försvinner väl ändå bland alla bröllopps kostnader

Tack för svar!

• Comfortably numb

tack för att du svarade skulle det stå

• NuevaYorke090909

Om jag inte minns fel så kostar ett pass numer 950 kr.. provisoriskt med. Och jag skulle inte våga chansa på att det är giltigt även om resebyrån säger det, jag har jobbat på resebyrå själv och vet att där håller man ryggen fri när det gäller just pass och visumfrågor.. så mitt råd är att skaffa pass, vore hemskt om ni inte kunde åka o det inte finns tid att ordna nytt plats, eller ännu värre att du inte skulle komma hem och är tvungen att ta dig till ambassaden osv. Men trevlig resa, Mexico är underbart :)

• Comfortably numb

kostar det så mkt nu? när ändrade dem det????

får väl skaffa nytt nu och fixa med nya namnet lite senare...

om du jobbat på resebyrå, vet du hur det är för Mexico?

• NuevaYorke090909

Kollade upp det lite närmare nu och ser att det är provisoriskt pass som kostar 980 kr, vanligt pass kostar 400 kr. Sorry! Men positivt för dig :)

Jag har inte hört någon mardrömshistoria om just mexico, folk som blivit fast eller så, men - jag har även jobbat på flygplats och där var vi stenhårda på visum+passkoll (i check in + gate) Minns särskilt två personer som åkte till brasilien och slank igenom check in o gate men när de kom fram till Rio tog det stopp och de sattes på första bästa plan hem. Om jag kommer ihåg rätt så får flygbolagen böta ofantligt höga summor när sånt här sker så därför är check in noggranna.

Det vi sa när jag satt på resebyrå var ordagrant: "Det vi har information om är att 6 månader gäller du får kontakta passpolisen och fråga"

• älskarlivet

oj, sorry såg att jag skrev fel ovan, menade inte att passet gick ut 2-3 dagar efter hemkomsten, utan at tdet fattades 2-3 dagar för att det skulle gällt 6 månader efter hemkomsten..

Comfortably numb skrev 2009-01-03 19:59:37 följande:

skulle vara mkt dyrare att skjuta på resan än att göra två pass och då blir det inte heller längre i anslutning till bröllopet... men måste vara skillnad på om passet går ut 5 mån efter hemkomsten än 3 dar.... så himla typiskt! passet har varit giltligt i 10 år så går det ut 1 månad "för tidigt"man kan alltså inte byta namn innan bröllopet?
  • Comfortably numb

kollade på polisens hemsida och såg att det var 400:-, då är det bara att göra ett nytt då, sista med gamla namnet

• Utomlands 2008

En liten detalj: Du har väl kommit ihåg att boka flygresan i rätt namn? Rätt namn = samma som i passet...

• Comfortably numb

absolut, det står i rätt namn

• Utomlands 2008

Comfortably numb skrev 2009-01-03 23:45:36 följande:

absolut, det står i rätt namn
    Bra!
    Har hört om många som missat det...
  • J D

Åh, jag fick lov att byta pass för en klassresa i höstas, annars hade jag klarat mig med bara vanligt ID-kort fram till bröllopet... Suck, men ännu tristare för dig, wellwell.

• MulleNuh

Varför måste passet gälla 6 månader EFTER hemkomst? Är ju superdumt ju!

• Utomlands 2008
    MulleNuh skrev 2009-01-04 09:15:35 följande:
    Varför måste passet gälla 6 månader EFTER hemkomst? Är ju superdumt ju!
    Ja, det kan man tycka. Men många länder har den regeln.
  • Comfortably numb

synd bara att man inte bytte pass en månad tidigare för 10 år sen

Svar på tråden byta pass två ggr i år?!