• stinamedk

Vigsel för 50/50 troende och icke-troende

Hej!

Vi gifter oss i augusti -09 och jag har insett att det här med att hitta rätt person att utföra vigseln kan vara lite knivigt, så vi börjar leta redan.

Jag kommer från en kristen bakgrund, men min fästman och hans familj tror inte alls.

Därför vill vi vigas av en person som kan hantera detta på ett snyggt sätt. M2B vill inte lova inför Gud (eftersom han inte tror) men jag vill inte gifta mig borgerligt, för att jag har en förutfattad mening om att såna vigslar är korta, torra och opersonliga.

Kanske någon här har erfarenhet av en vigsel med 50/50 troende och icke-troende.
    Eller bara har tips på en härlig vigselförrättare med värme, humor och så.

Får man förresten lägga upp sin vigsel hur som helst när det är borgerligt? (Jag vet att SvK-präster måste följa vissa ritualer)

Tacksam för alla tips och råd.

• Svar på tråden Vigsel för 50/50 troende och icke-troende
  • Fjosok

Borgeligt med kristna inslag. Läs kärlekens lov och sjung en psalm tillsammans.

Det är vad jag spontant känner

• Mirri

Borgliga vigslar behöver inte alls vara torra och opersonliga. Du kan fylla dem med vad du vill, sånger, psalmer, dikter, texter, bibeltexter... Du kan göra en borgelig vigsel så religiös som du vill men du kan aldrig i en kyrklig vigsel, inte i svenska kyrkan och inte i något annat kristet samfund som jag vet, undvika att avlägga löftena inför gud.

Mitt förslag är att ni har en borgelig vigsel och där kan du om du vill välja att läsa kärlekens lov ur bibeln eller sjunga någon psalm men ni får skriva egna löften och din blivande man behöver inte ställa upp på något i den kyrkliga ritualen som han inte vill. Men ni kommer ju troligtvis inte kunna vara i kyrkan och det kanske blir lite svårt att få tag på den perfekta vigselförättaren... Jag önskar er all lycka till!

• Mirri

Hihi Fjosok hann skriva samma som jag samtidigt som jag fast mer kort och konsist

• stinamedk

Fjosok

Tack för snabbt svar.

Kan man göra så? Jag har aldrig varit på en borgerlig vigsel och vet inte alls hur de brukar se ut.

• stinamedk

Vad ni är snabba på att svara!!

Mirri
    Tack för ditt svar.

Jag har som sagt aldrig varit på en borgerlig vigsel. Men som du beskriver det kan vi forma en sådan vigsel lite som vi vill. Det låter helt strålande.

Vi har ändå tänkt att ha vigseln utomhus (ja, vi har en plan B om det regnar :) ) så det blir inga problem med att vi inte kan vara i en kyrka.

Tack igen!

• Fjosok

Tja, förutom att vara ett grymtande bergatroll sittandes i en håla nånstans i Sverige så är jag faktiskt rätt användbar ibland, haha

Borgeliga vigslar kan ju se ut percis hur som helst. Tråkig och platt om man kör fem minuter på rådhuset. Romantisk och fantastisk om man verkligen gör något av den.

Mirri: kort och konsist is the way, förutom när det gäller brudklänningsdesign för min del :)

Svar på tråden Vigsel för 50/50 troende och icke-troende