budget bröllop hur?
Tyvärr så har vi fått dra ner på budgeten pga tråkiga omständigheter som gjort vi fått lägga våra pengar på annat..
Hur göra för att få ner kostnad. osv. ge mig alla tips ni kan.
Tyvärr så har vi fått dra ner på budgeten pga tråkiga omständigheter som gjort vi fått lägga våra pengar på annat..
Hur göra för att få ner kostnad. osv. ge mig alla tips ni kan.
Det beror ju lite på hur många ni har bjudit och inbjudningar gått ut än. Färre gäster = billigare bröllop generellt.
Vad gäller maten är det billigast att laga själv eller att någon vän eller familj kan laga om det funkar med lokalen. Annars brukar catering och buffé vara billigare än restaurang och tallriksserverat 3 rätters.
Ta ut en kuvertavgift eller önska er pengar till festen eller bröllopsresa istället för presenter.
Begränsa mängden alkohol. Alkohol är dyrt, köp från tyskland eller ha betalbar.
Sy klänning själv eller sy upp hos en sömmerska. Det brukar bli billigare än att köpa beroende på hur avancerad modell du ska ha.
Ta hjälp av en vän med smink och hår om du känner någon som kan sådant.
Använd duktiga hobbyfotografer att ta era foton om ni känner några. Och ge gästerna cd skivor som de kan skriva de bilder som de tagit på och sicka tillbaka till er. Vi gjorde så och blev super nöjda. Tre hobbyfotografer som gemensamt tog bröllopsbilderna och gästernas foton resulterade i närmre 3000 fina foton.
Spara på bröllopsresan och gör en längre resa när ni har råd. Åk på en kort weekend efter bröllopet istället.
Satsa inte på live band utan sätt någon som ansvarig att spela cd musik istället. Live band förhöjer stämningen men kostar sällan under 10000.
Bind din bukett själv och köp blommorna bara. Vill du dekorera borden med blommor kan de kanske plockas ute i naturen om ni gifter er på sommaren.
Över huvud taget utnyttja de kontakter och vänner du har för hjälp och be dem om att ni får den tjänsten i bröllopspresent tillexempel. Det går att få ett jätte fin bröllop även om man drar ned på kostnaderna lite.
Lycka till! Hoppas allt blir bra
känner tyvärr ingen här uppe. min sambo funderar på att göra maten sj. Buffe.han är ju kock.
kan ej binda en bukett sj inte så bra..
hade tänkt oss en budget på 20-30 tusen exklusive ringarna.
gäster runt 25 st max
Det första är att sålla bort alla "onödiga" kostnader och saker ni kan vara utan tex presenter till gästerna, dyra trycksaker dekorationer mm så slipper ni kanske att snåla in på det som känns viktigt för er.
Det som jag tycker i efterhand var viktigast är foto och ringarna för de är dem man har kvar som minne av dagen
Buffé går bra att göra själv. Vi gjode mycket av vår buffé själva, sånt som gick att ha kallt eller som kunde frysas. Det gick riktigt bra. Känner man ingen kan man om man törs kolla hos frisörer om de har praktikanter som behöver öva. Ofta är de noggranna och duktiga man man kan ju ha otur. Man får be om en provuppsättning och så. Håller med mrs Mommy att allt onödigt kan man strunta i. Fokusera och lägg pengarna på det som känns vikitg. 20-30 är en ganska tight budget även om man bara är 25 pers men vi klarade oss på ca 60 och vi var 100 pers. Så det går säkert. Lycka till
ja glömde säga att resan är ej inräknad heller.
inbjudan är redan klar.
gjorde det själva så den kostnaden har jag ej räknat med alls.
v har ju fått ett ställe bokat där allt ingår vi betalar bara för maten och alkoholen. funderar att köra på det änd men att välja ett billigare alternativ.dvs billgare mat och begränsat med alkohol
Det blir nog jätte bra.
Det är maten god och man blir mätt spelar det ingen roll om den är billig eller dyr.
Om man bjuder på dryck till maten såkan gästerna alltid köpa sig mer efter om de vill ha
de borde ni väl fixa, vi har en budget på 18000:- med 50 gäster...
klänningen har jag beställt från kina 1750.- med frakt o allt
till mat kör vi på buffe
sen utnyttjar vi vänner o familj med sådant dom är bra på....sambons farbrors fru kommer antagligen fixa alla blommor...blivande svågers kompisar hjälper till med maten
kompis som fotograferar, kompis som sköter musik
bjuder på sprit till maten sedan blir de bar till självkostnadspris
vi har en budget på ca 16000
ett litet bröllop med mottagning på 50 personer
+fest på 50 personer (alla står för egen dricka i baren)
+möhippa/svensexa inräknat
+hotellnatt efter bröllopet
Istället för kuvertavgift föreslår jag "betalbar" för de som vill dricka alkoholhaltiga drycker efter att middagen är avslutad. Det kan vara låga priser men ändå gör det att folk inte hinkar i sig lika mkt som om det är gratis. Men det beror på vad ni har för gäster? Eller kanske inte köpa in starksprit utan hålla sig till öl och vin hela kvällen? Smidigare att hantera för barpersonalen samt billigare.
Bag-in-a-box-vin upphällt i karaffer är billigare än flaskor. Kanske inte för första serveringen under middagen men kanske vid påfyllningen eller i baren?
Beställ inte en brudbukett utan en bukett. Har läst om många som då får en lika fin bukett för betydligt billigare peng.
Men ffa: Fundera över vad som är viktigt för ER och lägg fokus och pengarna på det. För ngn är det blommorna, för en annan fotograf/brudkläning/middagen/liveband. Vilka är NI och vad vill NI ha för bröllop?
har gjort en bra budget nu och de kommer nog hålla. tänker ine ha betalbar utan vi bjuder. det är inte alla i sällskapet som dricker ju. bara 14 stycken vuxna som får.