• Norrlandstös

Bröllopsresa till USA??

Är det någon som har erfarenheter från att bila runt i USA?
    Vi tänkte se nationalparker och avsluta 1 vecka på Hawaii.
    ALLA tips mottages tacksamt :)

• Svar på tråden Bröllopsresa till USA??
  • Alina09

Har aldrig bilat runt i USA men däremot kört mycket i Florida. Det är ganska lätt att köra men det är bra att ha karta eller GPS då man vill ju inte hamna i fel områden. Har hört att Hawaii ska vara väldigt dyrt men vackert. Florida har värmen, stränderna och super bra shopping. Har varit där två gånger och kommer absolut att åka igen! Ett av mina favvo ställen. :) Lycka till.

• Luucie

Har bilat massor i USA. En klar favorit är 101 som går längs västkusten hela vägen upp till kanada.

Det är så underbart vackert att man faktiskt tappar andan. Och längs vägen dyker det upp små skyltar som det står "scenic route" på. Om man väljer att åka in kan man få se vad som helst.. sedan kommer man ut igen på 101 lite längre fram.

Det finns underbara små städer att besöka längs vägen och längre upp finns den helt otroliga Redwood National Forest...
    Det är som en sagoskog med träd så höga att du inte ser toppen på dem och så breda att man kan köra bil rakt igenom dem.
    Ekorrar, mountainlions,vargar,örnar allt ser man längs vägen. Och eftersom man reser utmed vattnet hela tiden så händer det att ett par delfinfenor dycker upp ibland också.

Åker man hela vägen upp till washington state och svänger in på vägen som leder till washington pass så kommer man att passera en flod som, om jag minns rätt heter, diablo.
    Man ser den långt uppifrån och den är alldeles neongrön. Det ser nästan ut som om den är upplyst innifrån. På ett ställe blir den till en stilla sjö. Mitt i sjön sticker det upp svarta klippor och längs stranden ligger det några små stugor...

Inte ens Astrid Lindgren skulle kunna hittat på något häftigare!

Hoppas att ni åker!
    Lycka till

• Luucie

Har bilat massor i USA. En klar favorit är 101 som går längs västkusten hela vägen upp till kanada.

Det är så underbart vackert att man faktiskt tappar andan. Och längs vägen dyker det upp små skyltar som det står "scenic route" på. Om man väljer att åka in kan man få se vad som helst.. sedan kommer man ut igen på 101 lite längre fram.

Det finns underbara små städer att besöka längs vägen och längre upp finns den helt otroliga Redwood National Forest...
    Det är som en sagoskog med träd så höga att du inte ser toppen på dem och så breda att man kan köra bil rakt igenom dem.
    Ekorrar, mountainlions,vargar,örnar allt ser man längs vägen. Och eftersom man reser utmed vattnet hela tiden så händer det att ett par delfinfenor dycker upp ibland också.

Åker man hela vägen upp till washington state och svänger in på vägen som leder till washington pass så kommer man att passera en flod som, om jag minns rätt heter, diablo.
    Man ser den långt uppifrån och den är alldeles neongrön. Det ser nästan ut som om den är upplyst innifrån. På ett ställe blir den till en stilla sjö. Mitt i sjön sticker det upp svarta klippor och längs stranden ligger det några små stugor...

Inte ens Astrid Lindgren skulle kunna hittat på något häftigare!

Hoppas att ni åker!
    Lycka till

• Snowcloud

Till skillnad från vad jag hade trott innan så är det lätt att köra bil i USA. Trafiken flyter ganska lugnt (möjligen för att alla kör med farthållare) och det finns gott om bra rastplatser (iaf där jag har varit).

Jag har bland annat varit i Zion Park, Utah och gillade det skarpt. Googla så hittar du en webbsida med nationalparker där du kan kika på bilder.

Precis som Luccie rekommenderar jag 101.

Svar på tråden Bröllopsresa till USA??