• Ringormarna

Vill inte byta artistnamnet

Hej!
    Jag funderar över detta med efternamn...

Jag heter ett ganska ovanligt namn i efternamn som jag använder mig av i de artistbrancher som jag rör mig i.
    (lovar jag är ingen kändis ;)

Nu är det så att min tillkommandes efternamn är mycket snyggare och kortare och jag vill gärna ha det namnet men är rädd att förvirra folk då det gäller artisteriet.

Kommer få döpa om både mitt företag och min hemsida samt skaffa nya visitkort.

Ska jag kanske ta båda efternamnen? blir himmla långt...

Vad tycker ni?

mvh/R

• Svar på tråden Vill inte byta artistnamnet
  • didis

Jag tycker du skall behålla din nuvande namn - värdet på ditt nuvarande namn är antagligen större än du tror.

Själv är jag egenföretagare o tandläkare, mina patienter känner mig under mitt namn och om något rekommenderar mig skall det vara lätt att googla på mitt namn. Så jag behåller mitt namn när vi gifter oss. Jag har kollegor som 20 år senare fortfarande kallas vid sitt flicknamn ibland av patienter, namn biter sig kvar speciellt om det är ovanligt.

Om det är viktigt för er med gemensamt namn kan alltid maken byta till ditt.

Ett alternativ är att du behåller ditt namn som artistnamn, tex i form av mellannamn, och tar din makes efternamn. Då kan du behålla domännamn (viktigt!) och får se till att du som artist alltid omnämns med ditt gamla namn.

Ibland verkar det som om folk här på BT tycker att man inte hör ihop bara för att efternamnet är olika - men ni älskar varandra lika mycket och är lika mycket gifta trots olika namn!

• momi boki

behåll båda om du vill slippa ändra firma och lansera om dig som en ny person mer eller mindre,

• Ringormarna

Wow det var snabba svar!
    Är helt ny här så det är jättekul att se att forumet verkligen ger utdelning ;)

Mm funderar på att lägga mitt gammla efternamn som mellannamn och bara använda det då jag uppträder.

Till saken hör också att..jag på ett sett vill bort från mitt gammla namn eftersom jag inte vill heta likadant som mina föräldrar-lång invecklad och tråkig historia.

Att det ska vara så attans svårt..

• Ninnispinnis

Man kan väl göra tvärtom också? Alltså ta hans efternamn som mellannamn och behålla ditt eget som efternamn?

Typ "Anna Mannensnamn Egetnamn"

Är inte expert på detta med namn, men jag tror det går att göra så också. Själv tog jag min mans namn, men behåller mitt gamla som mellannamn. Jag använder inte båda namnen till vardags, men det känns ändå bra att ha det gamla kvar "på pappret"

• paradisfågel

Ringormana, tänk på att om du behåller ditt nuvarande namn som efternamn så kommer du få använda det när du tex skriver under någonting. Kanske något att tänka på..

• Miafiahallonfjärt

Tycker också du kan ha både mannens och ditt.. Du behöver ju inte använda båda jämt..

Svar på tråden Vill inte byta artistnamnet