• brudivår

Att gå ut från vigseln - HUR?

En grej fattar inte jag....
    Efter vigseln så går väl brudparet ut genom kyrkan/lokalen först (?!), eller?
    Men om brudparet går ut först då kan ju inte alla gästerna redan vara ute och ta emot brudparet när brudparet gör exit, eller hur?!
    Ska man då vandra ut genom kyrkan/lokalen men vänta i hallen... tills alla andra gästerna tagit sig ut, eller..?!
    Och ska tärnor/bestmans följa oss som en skugga både på in- och utgång..???
    Känner mig allmännt förvirrad...
    ...Hur funkar egentligen utgången enligt "vett och etikett -tradtion"?

• Svar på tråden Att gå ut från vigseln - HUR?
  • Mrs Mommy

När vi gick ut så gick vi in i ett rum presis innanför utgången.
    Vi stog där och andades en stund medans gästerna går ut och sedan går man ut på trappen

• Hoffsennanen Tottoplex

var på ett bröllop för nån helg sen. då stod brudparet och tog i hand med alla gästerna när de gick ut. sen kom de sist ut själva:)ger en ja...man vill ju gärna hinna träffa gästerna:)och detta är ett sätt:)

• EllaM

Gifter man sig i kyrkan är det vanligast som på Mrs Mommys bröllop.

Vi gifte oss borgerligt i ett litet lusthus. Gästerna fick gå ut först, medan vittnena skrev på vigselprotokollen och vi pratade ytterligare lite med vigselförättaren och sedan hade vi vår utgång till musik och fick rosblad kastade över oss mm.

• Hemlig2009

Jag har hört om brudpar som gifter sig i mindre kyrkor som fått gått ut, springa runt kyrkan och så in där prästen går in längst fram i kyrkan.

Sen tågade de ut till gästerna och fick kramar och pussar och ris.

Svar på tråden Att gå ut från vigseln - HUR?