Berlin
Vi ska ta en kort bröllopsresa till Berlin och planera varsin dag ala Stjärnorna på slottet - har någon bra tips på roliga saker att göra i Berlin och gärna tips om var man kan bo? - har aldrig varit där själv.
Vi ska ta en kort bröllopsresa till Berlin och planera varsin dag ala Stjärnorna på slottet - har någon bra tips på roliga saker att göra i Berlin och gärna tips om var man kan bo? - har aldrig varit där själv.
www.spindlerklatt.com/ Den här klubben har jag varit på en gång. Det var coolt god mat hade de också, men man måste nog boka.
Det fanns en ölbörs också, där man fick köpa öl som folk köper aktier på börsen ala 80tal, typ hojta och bjuda vad man tycker det är värt osv. Skumt men lite roligt.
Ni bara måste åka till TV-tornet d går inte att missa "en stor boll som snurrar, över 200 m i luften" det är jättemysigt där, man kan fika eller äta och man ser hela berlin-underbar utsikt..
*kan rekomendera deras nougattårta, helt underbar..*
En annan mysig plats att åka till och se det tempelliknande- Brandenburger...
Köp en dagsbiljett för 6 euro på tunnelbanan och det går snabbt och enkelt att besöka det mesta..
:)
Jag kan rekommendera den kända gatan kurfürstendamm, eller kudamm som som tyskarna kallar den. Det är en stor gata med massor av köpcentrum, lite lyxigare butiker, resturanger och hotell och en en bombad kyrka står som minne här. Berlins motsvarighet till NK KaDeWe ligger också på den här gatan och det är gigantiskt och värd ett besök även om man bara har råd att fönstershoppa. ;) Högst upp finns en resturang med utsikt över Berlin där man plockar på mat från massor av stånd och sen betalar den totala vikten. Blir svindyrt, så jag rekommenderar att iaf åka upp och ta en fika... Hotellet vi bodde på hette Kempinski har en gång varit berlins lyxigaste hotell. Väldigt fint hotell med bl.a. pool och bastu o sånt. Dock ingår inte frukost vilket vi tyckte va ett minus. Lyxig bufféfrukost kostade ca 250 kr/pers, men då kan man äta hur mycket man vill och allt ingår, så vi drack en hel del champagne... :) Kan ju va kul att äta sånt en dag. Hotellet ligger mittemot starbucks, så där åt vi frukost alla andra dagar...
Tvtornet ligger vid alexanderplatz, på andra sidan stan från Kurfürstendamm och vill ni äta middag i tvtornet måste man boka minst 4 dagar i förväg. Vi lyckades inte få bord tyvärr och ett vanligt besök kostar 9 euro. Det va jättelång kö när vi va där, så vi åkte aldrig upp. I närheten av tvtornet, på andra sidan det stora gallerian ligger en grillresturang som heter Eldorado som jag kan rekommendera. Jättegod mat.
Tack så jättemycket för bra tips - känns som att två dygn plus resdagar är för lite.
Ett annat tips jag kom på var att köpa en biljett på en sån där lite töntig turistbuss där man sitter med hörlurar och åker runt. Va faktiskt rätt intressant och dessutom kan man gå på och av var man vill och nya busser kommer tätt. Bussen vi tog tror jag kostade 20 euro/pers för en hel dag. Man får ju se mer än om man skulle ta tunnelbana eller taxi runt stan dessutom.
Nu kom jag också på att jag har blandat ihop resutangerna lite. En resturang på Kurfürstendamm heter Eldorado, och den kan jag iof också rekommendera. Det är en spank tapas-bar med grymt god mat. Grillresturnagen vid alexanderplatz heter nåt annat, men man ser den lätt. Ska försöka komma på vad den heter. Är ni köttälskare ska ni verkligen gå dit...
Escados heter den! haha
Den godaste måltid jag någonsin ätit fick jag på restaurangen Monsiuer Vong på Alte Schönhauser Str. 46. Mer hippt än romantiskt, men gillar man asiatisk mat så är det ett måste.
Cool shopping kan man hitta på Kastanienallee i Mitte, massa mysiga butiker med roliga småprylar och vintagegrejer. Det finns också rätt många schyssta barer i området. Kvarteren Boxhagener Platz i Friedrichshain är också trevliga.
Hej,
Vi kom hem från vår smekmånadshelg i Berlin i går och kan verkligen rekommendera staden! Vi bodde på NH Hotel Kurfürstendamm vilket visserligen är mer ett affärshotell men skönt och lyxigt samt nära till tunnelbanan (U-bahn). Nära hotellet ligger Savignypltz som har flera trevliga restauranger, vår favorit var Brel. Vi köpte Berlin City Tour Card för 72 timmar (finns för 48 timmar också) i en automat på tunnelbanestationen, kostade 20 euro för zon A+B och gäller på all kollektivtrafik samt ger rabatt på vissa museéer. Shopping med kända butiker hittar du på Kurfürstendamm.
Vi kollade in riksdagshuset nära Brandenburrger Tor, själva Brandenburger Tor så klart, promenerade på Unter den Linden upp mot Alexanderplatz och åkte upp i TV-tornet. Vi var även vid Checkpoint Charlie som var väldigt intressant, de har även ett museum där.
Ett riktigt kul område att strosa i, shoppa och äta är Prenzlauer Berg. Gå gatorna Kastanienallée, Hausemannstrasse och runt Kollwitz platz . Vi gillade bl.a. Ali Babel på jastanienallée (goda falaflar) och November på Hausemannstrasse. De flesta ställen serverar frukost till långt in på eftermiddagen.
Såg nu att ni gifter er i maj. Då kan jag tänka mig att det är fint väder i Berlin så utnyttja deras fina parker, t ex enorma Tiergarten, och kolla efter trevliga ställen nära Spree (floden som rinner igenom staden).
Super! - tack