• EllaMa

Hur säger de namnen i kyrkan?

Då vi tänkte ta ett nytt namn efter vi gift oss...
    så tänkte vi att jag skulle byta innan så de blir billigare. (1500 istället för 3000)

Men hur blir de i kyrkan?
    säger de malin elisabeth br****.... eller kan de säga malin elisabeth bara för att inte förvirra gästerna? men att de ändå är personligt..

Sen undrar jag hur vi får fram att vi väljer nytt efternamn..kan prästen säga de på slutet eller ska vi ta de på nåt sätt?

Hoppas ni förstod...blev kanske lite rörigt

• Svar på tråden Hur säger de namnen i kyrkan?
  • Comfortably numb

i vanliga fall säger de hela ert namn med mellannamn o allt... (fnissas härligt vid roliga mellannamn) men vet inte hur det blir om ni bytt namn innan, men de brukar inte säga det nya afternamnet, det brukar tex värdparet säga vis skålen

• JanetKim

kostar det pengar att byta efternamn???!
    det trodde jag var gratis....

• FruLjungberg

trodde jag med spec i samband med gifermål

• BlendaSigne

Jag trodde heller inte de kostade o byta efternamn.... ???

JanetKim skrev 2009-01-09 21:04:01 följande:
    kostar det pengar att byta efternamn???!det trodde jag var gratis....
  • Burre Präst

Regeln är att vid frågorna använda brudparets hela namn, eller i alla fall för- och efternamn. Och då blir det ju de namn ni har vid det tillfället, inte sant?

Om ni vill göra det nya namnet känt så passar det väl bra att en av er redan heter det och att det då används i vigseln. Något speciellt tillkännagivande av namn har jag inte varit med om, annat än att en del väljer att sätta ut det i annonsen efteråt typ "Brudparet antar efternamnet X-son"

• stinch

Om jag, efter att ha läst andra trådar, förstått det som att TS ska byta till ett helt nytt namn så kostar det. Men om hon heter det redan innan bröllopet och hennes man sedan byter till det så blir det gratis för honom. Hon får betala 1500 för att byta eftersom det är ett helt nytt efternamn det handlar om.

• EllaMa

nej de kostar inte att byta till den andres namn... men som sagt ska vi ha ett NYTT namn och då kostar de 1500kr/person. Om jag heter de innan vigseln så får min sambo ta de gratis.

Jo men vi vill inte ha med de nya efternamnet under vigseln för att försvirra folk. så de är ju inte alls rätt tillfälle att berätta att vi ska byta.
    Hade ju vart lättare att prästen sa att paret tar namnet berg som efternamn...

Hoppas de går att de bara säger vårt för och mellan namn...

• JanetKim

jaha! Å det var ju det vi hadde tänkt!(ta hans barndoms namn) Men det lutar nog åt att vi tar det namnet som han har nu i stället! (Onödig utgift)

stinch skrev 2009-01-09 21:13:03 följande:
    Om jag, efter att ha läst andra trådar, förstått det som att TS ska byta till ett helt nytt namn så kostar det. Men om hon heter det redan innan bröllopet och hennes man sedan byter till det så blir det gratis för honom. Hon får betala 1500 för att byta eftersom det är ett helt nytt efternamn det handlar om.
  • BlendaSigne

Ah, ok...
    De måste väl prällen kunna gå med på - el... de e väl bara att han säger ditt gamla namn...

Vår vigselförrättare sa ju t.o.m mitt efternamn fel när vi gifte oss o vigseln (hoppas jag) är ju inte ogiltig bara för det... ;)

Så med en smidig prälle så ska de nog gå vägen :) Så kan ni "hålla det hemligt" med ditt nya efternamn tills dagen B :)

EllaMa skrev 2009-01-09 21:19:34 följande:
    nej de kostar inte att byta till den andres namn... men som sagt ska vi ha ett NYTT namn och då kostar de 1500kr/person. Om jag heter de innan vigseln så får min sambo ta de gratis.Jo men vi vill inte ha med de nya efternamnet under vigseln för att försvirra folk. så de är ju inte alls rätt tillfälle att berätta att vi ska byta.Hade ju vart lättare att prästen sa att paret tar namnet berg som efternamn...Hoppas de går att de bara säger vårt för och mellan namn...
  • Burre Präst

"Smidig prälle"? Tja, fast problemet är just återigen det här med regler. Jag får nämligen inte kalla brudparet något annat än det de heter enligt hindersprövningen. Jag är inte tvungen att använda alla förnamn, men tilltalsnamn och efternamn måste jag använda.

Det finns kolleger som går med på det mesta, men det är ju bäst när man slipper bryta mot reglerna för att brudparet ska vara nöjda.

Svar på tråden Hur säger de namnen i kyrkan?