Toastmaster/värdpar- skillnad?
Jag undrar vad skillnaden mellan toastmaster och värdpar är? Måste man ha en toastmaster på sitt bröllop?
Jag undrar vad skillnaden mellan toastmaster och värdpar är? Måste man ha en toastmaster på sitt bröllop?
Nej man måste inte ha en tostmaster/madame mendet kan vara bra om någon vill hålla tal att någon har lite koll över läget.
En person kan ju ha "koll" utan att vara master/madame iofs.
värdparet är ju "oftast" föräldrar till brudparet som då betalar kalaset... men där säger nog en del annorlunda vet ej 100.
Ett värdpar är väl värdar för hela bröllopsfesten och kan även ta hand om OSA, medan en toastmaster är någon slags talkoordinator eller "lekledare" som ser till att mat och spex/tal fungerar under själva middagen. Så uppfattar jag uppdragen i alla fall
Om du ska ha du fest på en restaurang eller liknande så är det toastmastern som brukar diskutera tidsschema och ordning med personalen. Om ni inte vill ha en toastmaster så bör ni utse en annan person med dessa uppgifter.
Vi hade fyra goda vänner som fungerade som allt-i-allo under dagen. De gjorde allt från att dela ut vigselprogram i kyrkan, fixa bröllopshäftet, hålla ordning på talen, planera festen, synka allt med köket.. you name it.
Vi kallade dem för våra värdar. Jag tycker inte att benämningen är så viktig. Det viktiga är att alla är på det klara med vem som gör vad och att inga arbetsuppgifter glöms bort.