• Timba

Betala kompisar som sjunger/spelar på bröllopet?

Jag har några underbara vänner som ska spela och sjunga i kyrkan på bröllopet. Nu börjar jag fundera på om jag ska betala dem? Jag hade först tänkt att ge dem en gåva plus säga att de absolut inte får ge oss någon bröllopspresent utan att deras uppträdande är deras present. Men nu börjar jag tänka om...de kanske ska ha betalt? Ingen av dem arbetar som musiker utan det är på hobbynivå.

Vad tror ni, ska jag sticka åt dem en slant eller tar de illa upp då? Ingen av dem kommer att godta betalning om jag frågar iaf.

• Svar på tråden Betala kompisar som sjunger/spelar på bröllopet?
  • Saggezza

Om de är vänner som är bjudna på bröllopet tycker jag att en lite gåva är fint att ge. Min barndomsvän ska spela i kyrkan och henne tänkte jag försöka hitta något till som ett tack.

• Fenixx

annars kanske efter bröllopet så kan du bjuda dem på en god middag, åka och bada jacuzzi eller nåt mysigt ihop som tack för hjälpen.

• Timba

Tack för era svar! En middag för alla inblandade efteråt vore ju oxå ett alternativ!

• BlendaSigne

man kan ge ett presentkort på någonting man vet de gillar - de e ju att gå halvvägs. kanske på ett spa/salong, på bio, teater etc...
    jag hade tyckt de känts mkt skumt om jag tagit betalt i pengar från kompisar när det inte är ens yrke(o även om de varit de så hade jag nog ändå inte velat ha pengar).
    men helt klart vill man ju betala/ge något... annars känns de ju skumt
    vårt vf ville inte ha betalt men vi vet att han fick åka massa bil för att fixa för vårt bröllop o ställde upp på att han fick hindersprövningen sent. han initierade på att han inte ville ha betalt då han "fick 110 SEK av kommunen" vilket vi tyckte var ett skämt... så vi köpte ett presentkort till han som vi ska skicka med ett tackkort. Hans insats var lätt värt det!

• shakynose