Vad kostar en brudbukett
Hejsan
Vi håller på att planera vårt bröllop och jag undrar om det är någon som har nån aning om vad en brudbukett på en blomsterhandel kan kosta på ett ungefär.
Är tacksam för alla tips!
Hejsan
Vi håller på att planera vårt bröllop och jag undrar om det är någon som har nån aning om vad en brudbukett på en blomsterhandel kan kosta på ett ungefär.
Är tacksam för alla tips!
Oj beror helt på storlek, vad för sorts blommor, vilken blomaffär osv
kika runt först vilken typ och blommor du vill ha, sen blir det nog lättare att få ungefär pris.
En bukett kan kosta allt mellan några hundralappar och flera tusen. Jag ska skapa min själv så den kostar bara 200 kronor. Men om en blomsteraffär ska skapa den så om du vill ha något lätt kan du räkna med kanske 700, mer komplicerat, kanske 1500.
jag får ge minst 1000 kr för en bukett och då är ändå min liten.
tärnornas får jag betala 450 kr för minst.
jag får ge minst 1000 kr för en bukett och då är ändå min liten.
tärnornas får jag betala 450 kr för minst.
Räkna med att en "riktig" brudbukett kostar från 1000 kr och uppåt. Det är inte alls konstigt, dyrt eller ovanligt med 2000 kr heller. Det beror helt på val av blommor (orkidéer, pioner, kallor tex är mkt exklusiva) OCH vilken arbetsinsats som krävs. Vissa arbeten kan ta en arbetsdag att få ihop...
Olika orter ligger lite olika i pris också. Skåne är tex billigare än Stockholm. De har ju inte så långa frakter tex,från Holland alltså.
Sedan är det värt att notera att i de allra flesta fall specialbeställs blommorna till brudbinderier. detta för att de verkligen ska finnas till er dag, med rätt champangefärgade nyans till klänningen etc.
Det gör att blommorna så gott som alltid kostar mer än de gör rakt över disk i butik till vardags.
Det är odlaren och säljaren i första leden som får förtjänsten vid dessa specialbeställningar.
Jag berättar dett för att det är en vanlig missuppfattning att florister passar på att ta ut extra betalt för att det är brudbinderi. Så är det inte. Däremot är brudbinderier mer kostsamma än att bara gå in och handla vad som finns hemma för dagen.
Vet du lite vad för typ av bukett du är inne på kanske jag kan hjälpa dig med mer detaljer om priser och säsong, annars blir det lite svävande att mellan 1000-2500 kr.
Tack för tipsen
Jag vet inte riktigt hur jag vill at den ska se ut men jag tror att det kommer vara mestadels rosor faktiskt
Ja rosor är dyra så räkna med minst 1000 kr
Jag hade en "hård" mellanstor bukett av röda och några vita rosor. Betalade 850:- för den och för blommor + grönt till 2 tärnbuketter och 4 corsager (gjorde de själv)
Passionsblomman, på tal om säsong för blommor. Har du tips på någon sida där det står när det är säsong för vilka blommor? Jag ska gifta mig i mitten av maj och undrar vilka blommor det är säsong för just då. Tänkte att det kan vara bra att ha med i planeringen av buketten.
Nä, ingen sida som jag vet tyvärr, men det ska du alltid kunna få svar på av din florist. Den infon får vi florister via leverantörer och odlare.
Men generellt kan man säga att snittblommor i blomsterbranschen ligger en säsong före trädgårdarnas rabatter. Det innebär att NU är det syrener, tulpaner, Ranunkler och andra "vårblommor" för fullt i butkerna.
Sedan har du MÅNGA blommor som finns året runt, exempelvis Kallor, rosor , orkidéer.
I maj har alltså alla sommarblommor hunnit komma. Det är högsäsong för Pioner, alla ängsliknande blommor som prästkragar och blåklinte etc.Det är en bra tid på året då det finns otroligt mycket att välja på, och priserna är inte skyhöga heller. Bra va? Återkom gärna om du undrar över ngn särskild blomma.